|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, jag har sökt genom forumet på följande fråga och insåg att det inte finns någon fakta om detta. Eftersom jag vill ha intryck från er m3/m5(osv) användare :) Men jag går i planer på att köpa en m3 e46. Det jag vill ha är Navi och SMG(1 eller 2 vet jag inte, eftersom jag inte vet skillnade, förutom att 2an är bättre? :S) (rätta mig om jag har fel) Men så till NAVI frågan: Är det verkligen värt att ha NAVI, då jag också går i planer på att köpa en Pioneer AVICX1R (Som har NAVI inbyggt). Köper självklart inte stereon om jag köper en bil med NAVI redan. Men är det många andra funktioner som man förlorar? Något ni vill tillägga till en blivande köpare av m3 :P (Har läst otroligt mycket på forumet ang motor-skicket på -01 -02 osv. Men kanske är något "nytt" man ska kolla efter, då dom trådarna är lite gammla) Tack för ett perfekt forum! | |
|
Navi är gårdagens AC i utrustningslistan, dvs. en bil utan är i mitt tycke inte speciellt het på beg.marknaden. Personligen hade jag aldrig köpt en så pass fin/dyr bil som en E46M3 utan inbyggd original GPS. Ska du ha sekvensiell låda får det nog bli SMGII för SMG (I) finns bara på E36:an. Alltså sekvensiell låda på E36=SMG, på E46 = SMGII. Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
varför skriver då vissa; SMG och andra SMGII, är det så enkelt att folk vet för lite om sina bilar? Delvis kan jag hålla med ang AC historien, jag tänkte så när jag köpte min första bil. Men frågan är om folk värdesätter navi så mycket i andrahandsvärde? Jag personligen gör det eftersom jag vill ha navi, oavsett om det är orginal eller ej. |
|
|
Håller med 328-Johan, ska man köpa en M3 E46 finns ingen anledning att skippa navigationen även om man inte använder den dagligen. Radio- och CD- styrningen blir mycket bättre samt att den ser grymt mycket modernare och fräschare ut interiört. Prylfaktorn i den motoriserade fronten som täcker CD-läsaren är ju heller inget man kan bortse från =). M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk |
|
|
Om det är så att du bestämt dig för en navi, så tycker jag det är självklart att det ska vara en originalmonterad. Ingen stöldrisk, grymt mycket snyggare och dessutom integrerat i bilen, så att den går in o bryter med röst osv osv (ja det gör X1:an också, har varit spekulant på en). Originalmonterad för min del, även om jag föregår med dåligt exempel och har en IPAQ med Navman för närvarande hehe =) Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Okay, så orginal tycker två :) Jag har en bil på "tråden", men den har inte navi, därför jag ställde frågan. Då jag tycker det är väldigt svårt att hitta en bil som har både navi samt smg. Och inte är überdyr eller något fuffens med. Och är det varken det ena eller det andra, så är bilen såld :) |
|
|
Länk Länk Länk / Mvh Joakim Min fd: Länk |
|
|
Tja, Om jag får tala för mig själv så håller jag inte med om att navi är att se som AC. Jag har haft två bilar med Navi och jag anv den inte EN enda gång på flera år. När jag köpte min M3 E46 tittade jag på en massa andra saker och skulle aldrig byta den mot en som inte har rätta färgerna o annan utrustning mot en med Navi bara för att. Men.. visst. Exakt samma spec på bilarna, samma pris, den ena med navi o den andra utan så tar jag ju den med navi. Vidare är BMW navin rätt sunkig om du jämför med andra eftermarknads. Man kan ha en PDA så kan du ha navi, surfa o en massa annat på den oxå. "just my two cents" |
|
|
Jag är fortfarande kluven ang navi frågan :) Men smg har jag nog förstått mig på nu, tack ufo. |
|
|
djstiv Jag har en m3 e46 utan navi och jag är lycklig ändå ;-) viktigast är smg-lådan (ja jag vet att den heter smgII men eftersom M3 e46 endast har smg II så skriver jag oftast inte ut det, e36 har smgI och inget annat förutom manuell, däremot har e46 vanliga 3-serien smgI) enligt mitt tycke. Att bilen blir osäljbar utan navi tror inte jag även om många tror att det är en omöjlighet, däremot vet jag inte vilka som har rätt i frågan. Skulle jag leta efter m3 så skulle jag prioritera smg-lådan och skicket i övrigt, har den sedan navi så är det väl bra men om den är utan så skulle jag vara lika glad. Just m3 som är lite av en sportbil tycker jag behöver navi mindre än andra modeller. Lycka till med letandet, du kommer få en väldigt rolig bil vilketsom;-) |
|
Grubbe |
Jag ville inte ha någon navi i min för jag har en eftermarknadsstereo där jag vill åt lågnivåutgången samt ha plats för några extra mätare under den. Så för mig spelade det då ingen roll... |
|
Antar att jag köper bilen om jag får ett bra pris på den :) Så jag kan köpa pioneer för dom pengarna :P Tack för kommentarerna. |
|
Grubbe |
Det gör du rätt i. Att inte köpa en bil bara för att något som man ändå aldrig använder fattas i utrustningslistan känns sisådär smart. :) |
Buspelle |
Har också haft navi som i stort sett aldrig användes. Dessutom är ju fabriksnavin t o m i en ny modell nästan uråldrig, för att inte tala om vad den är i en beg bil. En TomTom, Garmin e d framstår som supermodern i en jmf. Däremot kan det ju vara en kul leksak, så om man "får den på köpet" så varför inte. |
|
Personligen tycker jag att NAVI är överskattat på äldre bilar. Det är lite som att ha en Laptop från 1998, tekniken är för gammal. Jag kan se en poäng i att ha det i nya 5-serien, där man faktiskt styr en hel del funktioner i bilen via skärmen. Men navi på något äldre bilar är hopplöst. Att det är gårdagens AC håller jag inte med om. Iaf om vi inte talar om nya prestigebilar. Sen är det en viss skillnad på en 1-serie och en 7-serie där navi kanske är mer ett måste, ihop med "all" annan utrustning. Ibland kan den vara bra att ha av rent estetiska skäl dessutom. |
|
| Navi är ju ett måste... Hur hittar ni annars? :D | |
|
Imola: eniro.se? =) // M.v.h. Daniel |
|
|
Pioneers Avic-X1R är en tusen gånger mer kompentent maskin än den som sitter orginalmonterad. Tex är navin betydligt bättre. Har ni aldrig hört "Sväng vänster" uppe på en bro och vägen under er går dit ni ska? :D Vidare ett otal lågnivåutgångar, gyro för G-krafter, accleration, motorvarv, giga-mp3 (?), rattstyrning (med orginalknappar), röststyrning osv. Däremot håller jag givetvis med om att stöldrisken ökar och att den kanske inte är fullt så estetiskt tilltalande som integrerad navi. Om du ska bygga lite bilstereo i bilen och tänker använda de extra funktionerna är pioneer mitt val. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
När du väl kommer sälja bilen så kanske den är närmare 10 år gammal. Du har kanske inte använt NAVI:n speciellt mycket under tiden, inte orkat uppdatera mjukvara/kartor osv.. om det ens går, under tiden som du ägt den. Om jag sedan skulle vara spekulant på din bil när du väl ska sälja den så skulle i alla fall inte jag vara extra intresserad av just din bil bara för att den har en originalmonterad NAVI som också är 10 år gammal. Sådana här elektronikprylar är slit och släng varor, och är efter några år hopplöst efter, då tycker jag att det är bättre om de inte sitter integrerade i bilen. Ungefär vart annat år kommer det ju en ny typ av standard för anslutningskontakter och dylikt, så en original NAVI som börjar bli till åren kommer vara hopplöst efter sin tid och är mest i vägen. Och även som nya så har de ju en hel del begränsningar mot lösa alternativ. Skulle jag köpa en E46 M3:a så skulle jag inte låta NAVI avgöra köpet. Dessutom kommer du ju bara använda den 1 -2 gånger per år om du inte är värsta globetrottern. Så resonerar nog många med mig tror jag. En AC däremot den har du ju nytta av varje dag hela året om, så det ska man nog inte jämföra med. mvh/F |
|
|
Om en bil är 10 år gammal så spelar det kanske inte så stor roll. Men när jag beställde min M3 kryssa jag i Navi till 90% för att det är bra att ha vid försäljning. Resterande är bara för mitt pryl-ego. Inte behöver man den, men det är kul. Och många föredrar OEM framför eftermarknad. Skulle aldrig sätta i någon ful extern navi i min bil för 700.000kr... Ps. Valde till navi i min nuvrande bil med ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.