|
|
|
|---|---|
|
Jag har tänkt köpa en M3E36 coupe och undrar vilka måsten det finns i utrustningsväg, jag är dåligt påläst och vill inte köpa en bil som ingen vill ha efter mig pga. "fel" utrustning. Är sollucka ett krav? Skinnklädsel? Finns det oilka typer av ac? Färddator? Är det någon färg som är "ute"? Något annat? | |
|
Det finns inte så mycket utrustning att välja till/avstå från på M3:an som kan göra den "konstig". På 3.2 fanns fler utrustningsval än 3.0. De viktigaste punkterna är enligt mig: 1. SMG (bara på 3.2) Vissa gillar den, andra skyr den som pesten p.g.a. att den går sönder på vissa bilar och anses vara en förstadielösning. För att vara på den säkra sidan råder jag dig att leta M3:a utan SMG. 2. Skinn Smaksak. Kan öka värdet något men det finns alltid folk som vill ha tyg/alcantara för att man inte halkar runt som man gör i en skinnstol. 3. AC (digital på 3.2) Finns bara en typ av AC på 3.0 och en typ på 3.2. Utbudet på bilar är stort och folk kommer nog alltid att kolla på bilar med AC först och främst. Leta bil med AC. 4. Färddator Alla M3:or hade checkkontroll. Naturligtvis är det fördelaktigt att även ha yttertempmätare eller färddator med yttertempmätare. Men låt det inte avgöra köpet. 5. Taklucka Alltid trevligt men väger en del och förskjuter tyngdpunkten mycket i höjdled. Klientelet som använder bilen som körmaskin väljer kanske bort takluckan. Inget som avgör köp heller tycker jag. 6. Färg Ingen av färgerna är särskilt ratade. Silver eller Bostongrün är nog mest ovanligt men väldigt fräscht. Svart funkar ju alltid. De blå färgerna är nog mest populära, särskilt den senare (Estorilblau). Gul och röd är ju minst diskreta men det finns alltid folk som letar efter dessa också. De säkraste valen är nog Estorilblau eller Cosmosschwarz. Elhissar, elspeglar är standard. Sedan finns det en del andra tillval som stereopaket i 3 utföranden, armstöd fram, elhissar bak m.m. men inget som egentligen är något måste. Vad du snarare måste fråga dig är om du vill ha en 3.0 eller 3.2. Men det finns det spaltmeter skrivet om i forumet så jag rekommenderar "Sök inlägg" funktionen här ovanför. M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk |
|
|
Rollo (solgardin för bakrutan), farthållare (ovanligare än man tror), Nackstöd bak (ser faktiskt lite illa ut utan tycker jag), PDC (backsensor), Automatiskt avbländande backspegel mm... Personligen hade jag satsat på en fin originalbil som ingen har "kladdat på" med kjolar och annat om man vill bil som håller sitt värde. Ett annat tips är individualbilar (med bla. speciella färgkombinationer) som är snygga (varning, det finns vidriga individualbilar också) så kommer du att ha en het bil. Det finns mycket att välja på därute så håll lugnet, titta på många bilar och provkör såklart. Det är en bra bit till våren så drabbas inte av panik, det lönar sig alltid att vänta ut rätt vagn, både för dig och plånboken i längden! Instämmer med Crisse i övrigt. =) Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Håller med både Johan och Crisse! Framförallt nackstöd bak! Ser mycket trist och naket ut utan. Satsa på en orginalbil! Mvh Björn Länk |
|
|
Hmm ja, nackstöd bak glömde jag ju... Utan dem ser bilen ut som en 60-tals amerikanare =). Se till att få med det direkt för det kostar exakt 2665:- att köpa i efterhand och det är lite jobb innan man har fått dit dem... =). M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk |
|
|
Det är tur vi alla är olika. Jäkligt nöjd att jag inte har nackstöd bak:) Är det ovanligt(ovanligare) med silver? Finns det någon statistik? Bostongrön känns ju jäkligt ovanlig, var det verkligen ens en "standard" färg på M3? |
|
|
Boston grön var nog ingen standard färg om jag fått rätt info? Finns väldigt få ex. Jag vet iaf att det tillverkades 300 st totalt i min färgkombination inkluderat Coupé, Cab och sedan modellerna. Har inte sett någon annan coupé i Sverige mer än min?? Finns en till salu nu men den har inte samma färg på skinnet. Silver är också en ovanlig färg på M3 E36 och myyycket snygg =) Trevlig helg Björn Länk |
|
|
Bostongrön var standard. Finns en på forumet med grön m3. (Ej GT) Jag trodde jag skulle sakna farthållare, men det har jag inte gjort. Jag tycker om att jag har skinn, bilen känns nyare då. Har själv en taklucka som jag skulle kunna klara mig utan. Jag säger AC, Stora färddatorn, stora ljudpaketet, provkör och leta ordentligt efter det du vill ha. Köp inte den första du ser för att den är billig. Tänk på att den billigaste långmilaren troligtvis blir dyrast att äga! |
|
|
Klart man ska ha farthållare och nackstöd bak. :) Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
|
Jag blev nyfiken på färgerna så jag kollade igenom galleriet. Naturligtvis är inte alla med där (min t.ex. är inte med) och någon kanske förekommer fler än en gång. Men med hopgruppering av olika svarta, lila och silver osv så blev det som så: 28 Svarta, 24 Blå (14/10), 18 Gula, 16 Lila, 13 Röda, 6 Silver, 2 Gröna. Plus 8 stycken Individual (olika). GT är inte medräknade, men det var många. |
|
|
Kom o tänka på vad jag hade för krav när jag letade M3 3.0. Skinn, AC, lucka, Nackstöd bak, Airbag (inte standard på dom första 3.0:orna), H/K ljudsystem. Kankse var lite för bra men drömma får man ju ;) Bostongrön var standard som tokerik säger, vår M3 Cabrio är bostongrön. Men att den var så ovanlig trodde jag inte. Håller med om att nackstöd bak är ett måste, ser lite "billigt" utan. /Erik Tryggvesson BMWCS #5162 / BMWSC #339 |
|
|
Vad spelar det egentligen för roll vad bilen har för utrustning? Man gör nog sig själv en otjänst om man sätter upp en massa krav, eftersom det ändå är svårt nog att hitta en fräsch bil som inte någon klåpare har svinat ihjäl. Jag menar, det är lätt att drömma... (: ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
| Är på jakt efter en fullutrustad men kommer tumma på det mesta om skicket/historiken är den rätta. Av 6st som vart i perfekt/orginal/mint condition har ingen ens varit värd att provköra. Helt otroligt hur vissa har lyckats grisa ner sina bilar. För att inte tala om antalet ägare. Vissa har haft 10ägare på tre-fyra år. | |
|
Tryggve: Så ni har även 1 M3 Cab oxå... Grattis:-) Nicke |
|
|
Läder och AC tycker jag är det viktigaste. Elvärmestolar var standard på M3 Limo :) PDC är alltid kul, samt färddator. Köp enM3 3,2 med få ägare är mitt råd. Helelre få ägare med dokumenterade mil än fler ägare med få mil. M3 3,2 E36 är en otorligt rolig bil och en M3 3,2 kan vara riktigt svår att köra ifrån än idag. Om du chippar den så gör den över 280 km/h verklig hastighet. |
|
|
Tack för synpunkterna, det verkar inte finnas några riktiga måsten som exempelvis en Trans Am utan targatak som är mycket svårsåld. Ac räknar jag som standard idag, utan det kan man glömma att få bilen såld. Jag letar vidare, har hittat några svensksålda samt någon import som verkar intressanta, kikade själv på att importera då jag har nära till tyskland men de verkar vara lika dyra eller billiga där som här? |
|
|
Fördelen (iaf med E39 M5) i Tyskland är att utbudet är så mkt större. Jag har försökt hitta en 2003 M5 med låga mil med caramel eller Individual, det är itne lätt om den ska ha navi. |
|
|
Nicke_M: Ja men måste ju vidga sina vyer som det heter :-) Joxxe: Lämna inte tankarna om att importera bara för att priserna inte skiljer sig från här hemma. När jag letade M3 3.0 så hittade jag inte en enda bil som passade mig. Medans i Tyskland fanns det flera intressanta bilar. Så det är precis som Gustav säger, utbudet är enormt mycket bättre där nere. /Erik Tryggvesson BMWCS #5162 / BMWSC #339 |
|
|
Gustav; Modellår 2003 eller byggd 2003? Endast ca 119st M5 E39 DE91 är tillverkade 2003, US version "DE93" är vanligare ca 1351 tillverkade 2003, Le Mansblå exteriör? Mvh Stephan |
|
|
Stefan: modellår 2003. Ja LeMans / caramel hade vart ultimat, men den är helt omöjlig att hitta. Fanns en LeMans Caramel 2002 i Schweiz, men skippade den. 2003 känns bättre. Jaha, intressnta siffror du har. Så endast 119 sålda M5 E39 utanför USA som är '03? Låter nästan för lågt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.