|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nån som har fälgdimensionen på motorsportfälgarna som sitter org på M3 E36? Tänkte på hur breda bakdäck man kan kränga på utan problem... // Jocke | |
|
Det finns 5 olika fälgar till E36 M3. Står Motorsport på flera:) Men om vi går efter orginal till vad du har skrivit här till vänster, 3.0 coupe 94 (alla coupéer före 96 har lika) så är de 17x7.5". Och orginal däck dimension är 235/40-17. Och det är väl det absolut bredaste man kan rekomendera. Det går att montera bredare däck på 7.5" men enligt mig inte lämpligt för en M3:a. 3.2 coupe och GT hade 7.5" fram och 8.5" bak (kuriosa) |
|
| Jag har 255 breda bak och 225 fram på mina GT Motorsport fälgar, passar som handen i hansken på en sibirisk hamster =) .. | |
| 245 får du på utan problem på 7,5 med 40 profil... | |
|
245 passar ja, men att använda dem? Beror ju på hur bokstavligt han menade kränga på utan problem. Går at få på 255 på 7.5" också. Men det det blir problem med flex och vikning om man försöker ta en kurva lite inspirerat. |
|
|
Ja inte var de nå problem med 245??? Om jag hade bild på när 245 ligger på så hade du sett att dom sitter perfekt på fälgen utan miss match... Vadå flex å vikning.. Sluta prata i termer som ingen kommer att förstå ändå.. Ryckert: Du kan köra med 245 men 255 blir nog lite för brett om du inte har 8,5" breda fälgar i bak... |
|
|
Däcktillverkaren tillhandahåller lämplig dimension för var däck samt möjliga avsteg från denna dimension som också fungerar. Att skriva att 255 funkar utan att speca vilket däck det gäller är inte så givande... Tillverkarna av däck har alla olika måttstockar, dessutom kan det skilja nämnvärt mellan två olika modeller från samma tillverkare. Fälgar däremot är måtsatta enligt en standard, så då kan man, om man vet vilket däck det är frågan om, speca lämplig fälgbredd. /Anton |
|
|
danragn: Flex, flexibilitet... Att däcket rör sig vid kurvtagning. Givetvis rör det sig vid acceleration rakt fram också, men inte på samma sätt och inte så att det rör denna disskusion. Flexet är nödvändigt för att få grepp om asfalten. Skulle däcket (stommen) vara väldigt stum skulle det blir svårkört på gränsen och dessutom inte erbjuda så mycket komfort. R-däck är en bra liknelse här. Lite flex i stommen, inte så komforthöjande osv osv. Vikning, när flexet inte räcker till..(?) Däckets stomme ger stadaga i däcket. Har man någorlunda vettig geometri och grepp i upphängningen så kommer däcket för eller senare att "vika" sig. Det syns tydligt på däcket när man kört på däcksidorna. Det säger sig själv att det inte är optimalt. Att undvika att däcket viker sig går att åtgjärda på flera sätt. Antingen byter man till ett annat däck som ger andra egenskaper eller så har du givna däck och ställer hjulupphängning efter däcken. Det senare är ofta mest prestandagivande, men det kan vara av fördel att använda ett däck som man vet kommer tillverkas en tid framöver samt håller en hög kvalitetsnivå. Är det bara gatbilar vi pratar om så ska man kanske ska tänka till och inte bygga sig en spårkänslig bil med massor av vägbuller osv osv.. /Anton |
|
| Jag har själv en uppsättning GT fälgar 7,5" fram & 8,5" bak med Falken Azenis 255\40 bak och 225\45 fram. Sen har jag M3 motorsportfälgar 7,5" fram & 7,5" bak med Kumho Ecsta 245\40 bak och Fulda 235\40 fram. Har inte kännts att det har varit konstigt att åka på dessa dimensioner iaf.. | |
| Jag känner till termerna men tänkte på den stackarn som bara ville veta vad han skulle kunna ha för däckdimension på sina fälgar..... | |
|
Den "stackarn" har just fått något nytt att arkivera i registret.. ;-) Sen som jag skrev så hjälper däcktillverkaren/gummigubben till med lämplig fälgbredd om man frågar. /Anton |
|
|
Hehe, precis =) .. Hoppas han frågar rätta personer i så fall, man kan juh bli pålurad vad som helst bara dom tjänar mycket pengar på det däcket... Trevlig helg!!! |
|
|
Ja det är viktigt att man rådfrågar en bra gummiverkstad om man nu inte frågar däcktillveraken själv på en gång. /Anton |
|
|
Okej... Jo nu har jag 235 breda runt om. Så verkar som att man får vara nöjd med detta tills man har sparat till lite större fälgar... // Jocke |
|
|
Värt att betänka är att bredare bakdäck gör bilen mer understyrd om inga andra modifieringar görs med chassit. /Anton |
|
| 225/45/17 fram bör vara lagom och bak på 8.5 tumaren 245/40/17 | |
|
Nej 255 bak på 8,5" passar fint =) HAHA!!!! Ähhh kör med vad ni vill!!! 225 45 fram å 245 40 bak på 7,5" fälgar skulle jag rekomendera om jag ville ha lite andra dimensioner på däcken..... För det var väl bredare däck du ville ha på bak Ryckert!!! |
|
| Jo det var ju uppåt i bredden som var det intressanta :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.