AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.970

540IAT: SELFLEVEL SUSP.INACT

A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Som rubriken lyder så får jag ett felmedelande på färddatorn:
SELFLEVEL SUSP.INACT. Jag förstår att det nivåregleringen som är inaktiv vilket också syns på bilen, den ser ut som nån PIMP MY RIDE-amatör har varit framme då den blir oroväckande låg i bak.
Nu undrar jag om nån av er har råkat ut för samma grej, felet uppstår bara när det är typ -15 grader eller mindre. Kan det va fukt i systemet så att det fryser eller kanske nån givare?
Bälgarna i bak lär ju va hela då detta bara uppstår vid sträng kyla. Nån som har nån ide vart jag ska leta fel??????

M.v.h Anders
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
En god vän till mig hade samma problem med sin 528iA -00, det slutade med att han fick precis hela systemet utbytt.
Orsaken var såvitt bmw kunde se vatten i systemet, han hade ca en liter i varje bälg.
Kolla i reservhjulsbaljan om du kan se några tecken på att där har funnits vatten.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
tsaros: Okej, kanske dum fråga men vad har reservhjulsbaljan med med detta system att göra????????

M.v.h Anders
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det är där själva luftpumpen sitter.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Okej då ska kolla om det finns nåt spår efter vatten där.
Tack o bock för dina svar!!!!!!!

M.v.h Anders
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Om det inte är det så kan det ju vara så enkelt att det är en givare som har gett sig med.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Samma sak händer på min vid sällsynta tillfällen (oftast kallt men ibland bara fuktigt, tror jag, har inget exakt statistik) men jag har inte kunnat se att den sjunker bak. Jag har oxå lite problem med stereon vilket enligt inläggen på autopower oftast beror på oxiderade kontakter i bagaget. Känns som det kan finnas ett sammanhang mellan fenomenen. Stereon j-vlas mer när det är kallt eller fuktigt.

Har hittat nåt tidigare inlägg om kabelgenomföringen från baljan ut till bälgarna skall vara direkt skadlig med glapp till följd. Värt att kolla upp.

Dock gör jag inte ett jota innen våren är här. Känns mindre deprimerande att behöva köpa ny bil än att tvingas vara utomhus när det är minusgrader i mitten på mars. Man känner sig maktlös och våldtagen när SMHI säger att kylan återvänder till helgen :( Kan vi inte alla fimpa katalysatorerna på våra bimmers så vi kan få lite fart på den där globala klimatförbättringen jag hittills bara läst i tidningarna om.. Glöm inte underhållsladda batteriet med en dieselgenerator på natten för säkerhets skull..
sp
7
spinoria
540iA Touring -97
Har precis fått samma felmedellande på min 540iat 1997. Fast nu är det ju varmare än någonsing ute.
Har du fått reda på vad felet var?

Var det dyrt hos verkstaden?

Mvh, Håkan
sp
7
spinoria
540iA Touring -97
FYI:
Verkstaden har hittat felet på min och det var en av stötdämparna som läckte.
Delen kostar 1600 SEK (endast en sida) och arbetet ca 1400 SEK.

Bättre lycka för er kanske....
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
På min bil har jag inte hittat felet, får inte upp felmed. nu när det är mildare ute.

spinoria: Vad har stötdämparen med nivåregleringen att göra, eller menar du att det var en luftbälg som var trasig på din bil??????

M.v.h Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vanligaste felet är att kablarna till givarna skavs av och man får då felindikering, går nog att isolera och repa om man är händig.
Är en helt totalt regelvidrig kabeldragning.
Jag satte kabelskydd över mina direkt då Johan Söderberg importredaktör repat på två bilar samma vecka.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.