AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.349

Rost, motorhuvar och E46

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hur mycket bättre är rostskyddet på de E46 motorhuvar som bytts på garantin? Håller de bättre, eller verkar det bli samma problem igen om några år?
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Jag har också en fråga: har BMW gjort något åt galvsläppen eller är det lika illa rakt igenom för alla E46:or?
Nocken: Jag har hört talas om 3 st huvbyte inom rostskyddsgarantins ramar, det rör sig dock om extremfall. Byte av samma del 2 gånger har dock förekommit vid flera tillfällen. Så svaret på din fråga är med högsta sannolikhet nej.

Bmw-per: Jag har sett släppen på ungefär samma ställen på bilarna 98-04 så några större förbättringar lär inte vara gjorda.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Trist. Min huv har hållit fem år, men nu är det dags. Det hade varit roligt att kunna säga till näste ägare att de nya huvarna är mycket bättre.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Visade min huv för BMW i förrgår.. men tyvärr så hade garantin gått ut sa dom så jag fick den inte utbytt.. men tänkte på en sak..

Jag åker dit... frågar om rosten uppkommit de senaste 3 månaderna. Dom kommer säga nej för de kan den inte ha gjort så mycket där e..

Då är det ju bara till att byta då eftersom att rosten uppkommit under garanti-tiden?

Kan väl inte handla om när man säger till dom utan att det inte ska uppkomma nån rost under d första 6 åren? Eller har jag helt fel?

// M.v.h. Daniel
Nocken: Om din nuvarande hållt 5 år så skall du nog skatta dig lycklig :)
Min coupe fick problem vid 2200 mil och 3 års ålder. Min E46 328 klarade 3 år och 8000 mil.
Mitt tips är nog att inte utlova egna rostskyddsgarantier :)

Länk
Spajjs: Jag vågar lova dig att de inte kommer fungera.
Det är som att köpa en plasma och 2 veckor efter att garantin gått ut komma till butiken och säga att dessa inbränningarna började för 6 månader sen, och har nu förstört skärmen, jag vill ha en ny.

Länk
Sp
3.093
Spajjjs
wendtan: men vad är det som BMW lovar med garantin? Att INGEN rost ska uppkomma de första 6 åren?

// M.v.h. Daniel
No
5.161
Nockenwelle
Min bil är uttagen i november 2000, inte så lång garanti kvar med andra ord. Just därför tyckte jag det var värt att kolla huven (och resten av bilen) innan jag skall sälja bilen. Den enda rosten var några små bubblor i lacken på huvens undersida. Inget problem med BMW dock, en ny huv ordnas på garantin i slutet av denna månad.
En viss tröst är i alla fall att näste ägare får en ny huv på bilen. Det hade dock varit roligare att kunna säga till köparen att de nya huvarna är bättre skyddade än de gamla.
Min pappa klämde över 16000 mil med sin 325i -02 utan att få rost på huven, men däremot drabbades skyltbelysningen på bakluckan.
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Nockenwelle: samma fråga spm jag ställt till Rammstein i en annan tråd. Kan du tala om vilken verkstad du varit hos. Är bra att veta om man själv får problem. Tack
Jag gick nyligen igenom karossen på min 04:a och än så länge verkar rostskyddet hålla måttet, jag kanske skall skatta mig lycklig?? Min bil är uttagen 040322...hade den varit uttagen efter 040401 hade den haft 12 års rostskyddsgaranti istället enligt BMW.

Upptäckte redan i höstas att stötdämparskydden till touringens baklucka får någon rostliknande beläggning vid kontakt med fukt, trots att denna del verkar vara gjord i plast eller syntetiskt gummi. Jag klagade på detta hos den lokala BMW verkstan men lyckades inte ens få denna del utbytt på fabriksgarantin vilket jag tyckte var lite dålig stil.
Spajjs: Garantin säger Genomrostning. Den frikostiga tolkningen står Bmw Sverige själva för. Troligtvis därför håller de därför så behårt på garanti tiden med.

Den är ju numera 12 år, vilket får ses som standard i bilvärlden för tillfället.

Länk
Sp
3.093
Spajjjs
Wendtan: så då kan bilen i stort sett se ut som ett rostvrak efter 5 år bara rosten inte gått genom helt?

// M.v.h. Daniel
Om de följer garantireglerna fullt ut så svar ja.

Länk
Sp
3.093
Spajjjs
ska iaf åka o tjata lite på dom.

// M.v.h. Daniel
No
5.161
Nockenwelle
BMW-Per, jag har anlitat Novation i Uppsala. De skickar dock bara förfrågan vidare till BMW Sverige för godkännande. När detta erhållits genomförs reparationen, i mitt fall betyder det att en ny huv skickas till lackfirma för lackering, där jag senare får lämna bilen några timmar för skifte av huv, och de detaljer som är monterade i huven.
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Nocken, det låter bra, jag har nämligen också köpt min hos Novation. Även om det inte är de som avgör, lär de ju vara väl insatta i problematiken och har så att säga tidigare fall att utgå från. Då antar jag att det är lättare att få dem att hjälpa till, om jag nu skulle få den här typen av bekymmer
No
5.161
Nockenwelle
Jag har i och för sig inte köpt min nuvarande bil hos Novation, utan importerat den själv från Tyskland för tre år sedan, men jag har bra kontakt med personalen på Novation och har dessutom beställt min nya bil där. Det kanske underlättar, men i grunden är det nog ändå så att BMW inser att rostskyddet på huvarna är dåligt och att en sträng tillämpning av garantivillkoren skulle ge "badwill".
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller förbättringar av rostskyddet i och med senare modeller så ska man inte förvänta sig för mycket. Min kompis med en E39T uttagen 2003 ska få både huv och baklucka bytt. själv bytte jag nyligen baklucka då min var 4,5 år 8000 mil.

Har inte sett något än på min E46 som också den är uttagen tidigt 2003 men ska gå igenom den lite noggrannare vid tillfälle. Det jag sett är att det finns en bubbla på en av de svarta fönsterlisterna samt att en bländare också verkar drabbad. Problemet med bländare har jag även på min 530 och tyvärr så ingår ju inte dessa i garantin...

___
//Ulf
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
vad är "bländare"?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

De svarta breda lodräta lister som sitter på dörrarna mellan framdörrens ruta och bakdörrens ruta.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.