AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.232

Diskant och Mellanregister i dörren?!

Ai
11
AirFlow
325i -93
Hallå ja. Jag har HiFi paketet i min bmw 325 coupe - 93.. med andra ord en diskant och mellanregister i dörren.. 5,25 vid fötterna.. 4"er + diskanter i hatthyllan.
Finns det något delningsfilter någonstans i bilen eller är dom kopplade direkt till HiFi slutsteget bak i bagaget?.
Grejen är denna att jag har ny stereo som inte HiFi steget klarar av så jag ska dra nya kablar till alla högtalare och koppla dom till stereon hade jag tänkt mig. Det nya slutsteg jag skaffat har jag till min nya bas. Om det inte finns något delningsfilter, hur ska jag då göra för att få alla högtalare att funka utan slutsteg?..
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Tjena!

Delningsfilter sitter i steget i bakluckan... Jag har byggt ljud i två e36 och lade i båda fallen nya delningsfilter vid varje hörn, alltså totalt fyra filter.

Carl
Ai
11
AirFlow
325i -93
okok.. d lät ju inte som en dum ide.. så får d bli =). men hur drar man kablarna ifrån dom främre filtren isåfall?.. är det det 3-vägs filter du använder där fram till dom två högtalarna i dörren och den vid fötterna? eller använder du ett 2-vägs filter och använda det ena uttaget för diskanten i dörren och sedan använda d andra uttaget för både den andra högtalarn i dörren + vid fötterna?

Jag tror jag hörde någonstans att man kan sätta en liten grej på kabeln till diskanten som gör så att vissa ljudfrekvenser inte passerar vidare till diskanten. Stämmer d?
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Om Du gräver lite nere vid fötterna hittar Du tre stycken kabelpar och Du använder alltså ett 3-vägsfilter för framsystemet.

Carl
Ai
11
AirFlow
325i -93
okay.. en polare sa här att om man ska köpa två 3 vägs filter till så är man väl snart uppe i en summa som man istället kan köpa ett till slutsteg för istället för alla filter?.. va säger du om detta? =)

Duger dessa att ha fram?
www.brl.se (art.nr 8305414)

och dessa att ha bak?
Länk
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

De där funkar nog helbra. Vill Du komma ned i pris går det att köpa komponenter och löda lite. Traska in på på Hifi Kit, Elfa eller liknande och berätta vad Du vill göra. Jag köpte lite blandade komponenter till en bil, tror komponenter till två stycken 3-vägsfilter kostade runt en hundring...

Det lät helt ok, var ju inte ute efter tävlingsljud...

Carl
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Fick en fråga av en bekant ifall att jag hade något orginal slutsteg i min bil! Hur vet man de! VAd är stora och vad är lilla ljudstystemet?

Mvh Jon
Ai
11
AirFlow
325i -93
Jag har stora hifi-paketet.. dvs 10 högtalare.. en diskant + mellanregister i dörren.. 5,25 vid fötterna.. 2 4"er + 2 diskanter i hatthyllan.. Då har jag också ett slutsteg som sitter bakom duken, vid väggen till vänster i bagaget.. Har du inte 10 högtalare i bilen så är jag rätt säker på att du inte har stora ljudsystemet.. Du kan ju kolla efter ett slutsteg i bagaget medans du väntar på svar ifrån något som vet något om lilla ljudsystemet.. ;)..

Ciao
Ai
11
AirFlow
325i -93
Hittade en annan tråd om detta..

Länk

Med andra ord.. "Hifi systemet har 10 högt samt slutsteg utan DSP.
Top Hifi har även subbar bak(tror 4st) samt DSP i steget.
8 högt har dom enklare systemen utan slutsteg."
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Okej tack så mycket då vet jag hur de ligger till! Inget slutsteg här inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.