AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
750

Hög tomgång (2000 rpm) när motorn är kall?

H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
När jag startar min 320 när motorn är kall så ligger tomgången enda upp mot 2000 rpm på vanlig tomgång. När motorn sedan blir varmare sjunker tomgången därefter och hamnar till slut på ca 800 rpm.

Jag antar att det är automatchoken som spökar, för visst ska väl inte tomgången ligga så högt?
Någon på detta forum som tror sig veta vad det kan vara och hur man åtgärdar felet?
kamber
hmm nja kanske e lite hög vet inte exakt men det ska va så !

när den e kall så ska den ju snurra snabbare annars dör motorn, o när den e varm

så snurran den ju på bra varv 800rpm tror inte det e så farligt men som sakt ja e inte så säker...

/inte BMW mer....
Ro
131
RodM
320i -86
Jag har samma problem med min 320. de jag känner med liknande årsmodell på bmw:n har inte det här problemet.
Min går också upp på 2000, vilket verkar vara alldeles för högt. Motorn borde ju värmas upp lika snabbt ändå.

Det har varit ganska många diskusionenr om detta på forumen, men det verkar finnas så många olika insprutningssystem som fungerar på olika sätt.

Jag skulle vara tacksam om nån kunde redogöra vad som styr tomgången på en 320 -86 (tror det är L-jetroninc?)

//Robban
20
78
2002
2002tii -73
Kolla slangarna till tomgångsregulatorn. Sprickor eller trasiga slangar är ganska vanligt på äldre insprutade motorer.

Ynf!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Den ska ju varva lite mer än normalt när den är kall. Min varvar väl ca 1100rpm vid en kallstart vid -20 grader. När den är varm ligger den på 750rpm. Motorn värms upp snabbare om den varvar mer, men det är inte därför den varvar mer på tomgången när den är kall. Det är väl helt enkelt fär att den är kall och går lite "dåligt" då och tomgången måste "ställas upp" för att den skall gå i huvudtaget? På liknande sätt som en choke funkar.
Ro
131
RodM
320i -86
Var sitter tomgångsregulatorn? Kan det vara möjligt
att den har en tendens att "hänga" sig?

//Robban
20
78
2002
2002tii -73
Den brukar sitta i närheten av gasspjället. Det går två slangar från regulatorn (även kallad tomgångsmotor). En slang sitter före och en efter gasspjället. Följ slangarna så hittar du regulatorn. På regulatorn ska det sitta två alternativt tre kablar. Kolla så kabelskor och kablar är hela. Följ kablarna så långt du kan och kolla så att det inte saknas isolering någonstans. Känns kablarna väldigt hårda bör du fösöka byta ut dom så långt det går.

Ynf!
ser den ut som en EGR ventil modell större??

BMW rules!
Ro
131
RodM
320i -86
ok. tack för beskrivningen 2002 Ynf!.

//Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.