|
|
|
|---|---|
|
520I -03 drar mycket olja. Det har gått ca 1l på 2-300 mil. Är detta onormalt mycket eller? Kan det bero på kylan? Inga läckage syns. JoB | |
| Det finns en tråd ang detta om du söker , 1Liter på 2-300mil är mkt , det kan vara ngt paj på vevhusventilationen , på min sitter där tydligen en ventil som kan paja och orsaka högre olje förbrukning , min har dragit ca 3-4L på 1600mil vilket jag tycker är för mkt skall byta ventilen vid service n.vecka. | |
| Det lät väldigt mycket, själv skulle jag ha tagit upp det med BMW. | |
Danne L |
hur mycket kostar det att åtgärda? vad finns det för andra alternativ på fel? jag har en 528 -97 med likn problem |
|
Tack! ska kolla upp med verkstaden. JoB |
|
Paap Reeder |
BMW godtar 1 lit/100 mil. Blir det mer så finns det en åtgärds- och kontrollåtgärdslista i TIS. MVH /// Paap R |
| har alltid stått 1 liter per 100 mil i bmws instruktionsböcker, vilket är i mesta laget även det, möjligtvis under inkörningsperioden, dom har missat en nolla!!! av alla dom bmw jag haft som varit friska i motorn har ingen tagit mer än 1-2 liter per 1000 mil, så det är en konstig gräns. | |
|
på min förra 530 v8 och min nuvarande brukar jag hälla i ca 1-1,5 lite olja fram till nästa service, men min gamla 525 drack ung som ni beskriver. MvH Bmw 4-ever |
|
|
glömde skriva att jag kör ung 1500-1700mil mellan servicarna. Nu på 328 fick jag hälla i 0,7 precis innan servicen. så den håller sig bra. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hej, min bil har velat ha en liter på 400-500 mil. Tycker att det är mycket men inget fel finns på bilen / motorn. Dessutom drar den mindre under perioder med mycket långkörningar vilket får mig att tro att jag har en mindre gynnsam körprofil (hinner knappt bli varm innan jag är framme på jobbet nu på vintern). /M Min bil: Länk |
|
|
Skälet till att alla bilfabrikanter anger en väldigt hög oljeförbrukning som maxgräns är säkert att då slipper dom göra något åt en massa bilar som egentligen redan inom garantitiden har onormalt hög oljeförbrukning! Min 3.0S -72 drar vid normallugn körning ca 3 dl olja (BILTEMA syntet 5W/40) per 100 mil efter ca 70.000 mil vilket jag inte tycker är mycket att bråka om! Per L |
|
|
70000 mil, det var inte dåligt... MVH Christofer |
|
| hur många motorer har du bytt? på 70000mil | |
| dd:troligen ingen , dock lär han ha renoverat toppen åtminstonde. | |
| låter lite konstigt bara! själv har jag renoverat åtskilliga m30 med 35000 mil på mätarna, där en del haft lite lagerljud innan oljetryck redan då! | |
|
största boven till oljeförbrukning är högerfoten jonk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.