AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.691

Rost på trösklar e46

_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Har fått rost på mina bakre trösklar, i anslutning till instegslisterna, två bubblor på båda sidorna, detta sitter ju "inne" i kupen, dvs. innanför tätnings listerna, var inne på Carlsson bil, Örebro, och dom kunde inte bedöma detta utan jag måste vänta på att snubbe från BMW sverige skulle komma ner och kolla på detta, i mina ögon är det ett solklart garantifall,jag tänker inte acceptera något annat i allafall. De lovade dock en ny motor huv.

Någon annan som haft liknande problem med trösklar?
det snackas mycket om nya motorhuvar här på forumet... Kan ni som fått den utbytt beskriva varför just ni fått ny huv?!

(sorry om jag snor din tråd...)
Ba
397
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Hej, hade samma på min 320, på tre av instegen till dörrarna.
Dom tog det ej på garantin, men fixade det på ett smidigt sätt ändå i samband med en försäkringsskada.

Kolla också upp nedre falsen på dörrarna, kittet kan släppa och under frodas rosten.
Det upptäckte jag på min 8 dar efter att garantin gått ut ;-(
Och de är stenhårda, Tyskland måste vara underrättade senast på 6 årsdan.

Men jag skall inte klaga, har fått bakluckan utbytt efter en liten lackresning under skyltlykthållaren, så de tar sitt ansvar på ett mycket bra sätt totalt sett!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
masitaly: hur är det möjligt? Om du håller rent där (torkar av efter tvätt) ska det i princip inte kunna rosta där. Det är ju ett området som inte alls är utsatt. Den enda rimliga förklaringen är lackproblem, men även i det fallet verkar det konstigt och du borde tidigare ha sett att något inte stämmer med lacken
_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
BMW-Per: Har alltid tvättat och torkat så att det är rent och snyggt i dörrgångarna, när jag köpte bilen i dec. så såg vi inga tendenser utan det är något som har kommit nu i vinter, i och med att det är exakt samma på båda sidor så måste det vara något fabriksfel eller liknande.

Om det nu inte skulle omfattas av rostskyddsgarantin, kan man nytja mrf garantin isåfall den går nämligen ut om 2månader ungefär.
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Om du har köpt av handlare (näringsidkare) är mrf lite grann "bluff". Konsumentköplagen är ett mycket starkare skydd och gäller dessutom i 2 år. Vid fel på "vara" ska du få en ny likvärdig "vara" eller motsvarande kompensation i pengar (minskat pris), enligt den lagen (som inte kan bortförhandlas oavsett vad du skrivit på). Om du precis har köpt bilen kan de inte gärna hävda att du orsakat skadan. Men sammantaget låter det som ett solklart fall för rostskyggsgarantin. Skriv gärna om fortsättningen
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
di99pejo: Jag har fått både ny motorhuv och baklucka på både den nuvarande och min förra e46. Det var aldrig ens någon tvekan, de kastade ett öga på bubblorna på motorhuvens framsida/underkant och på de som fanns bakom handtaget på bakluckan och vips så fick jag nytt.

Det handlar väl om att rosten ska ha bildats på ställen där lacken omöjligen kan ha blivit skadad via normalt slitage = köra bilen.
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Rammstein: vilken verkstad var du hos? Kan vara intressant att veta om man själv får liknande problem... Det verkar som att vissa verkstäder är mer och andra mindre pigga på att åtgärda rosten
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Tråkigt att höra.
Får väl ta och titta efter ordentligt själv. Om jag vill ta bort instegslisen, drar jag bort den då?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Får ny huv på min 01-touring också om ett par veckor, det som brukar vara är rost i plåtfalsar på huvar och bakluckor.(under karosserikittet)

i vissa fall har även dörrar bytts pga detta, så ni med 2001.or- kolla upp era bilar innan det är för sent!

6 år gäller rostskyddsgarantin.
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Kollade allt med lampa precis nu. Pust, ingenting... Skönt att se att gäggan från extra rost-skyddsbehandlingen fortfarande rinner ur allla hål... F-n, rost vill jag inte ha
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
_masitaly_
Hur gick det med garantireparationen?

Hittade själv rost på höger bak-tröskel vid instegslisten som jag visade upp för verkstaden. Enl honom var det ett solklart garantijobb
_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Nopp, blev inget på garantin, var en äldre herre (läs 50) från bmw som enbart åkte runt och kollade sådana saker. Han sa att ha hade mätt lackens tjocklek på hela bilen och sa att det inte var något som var dåligt. Jag var inte med tyverr, och något protokoll upprätades inte så vem vet. Han sa att han kanske kunde ompröva sitt beslut om jag väntade något år tills det blev genomrost. Så nu ska bilen in på lack på måndag, jag får stå för kalaset själv dock blev det inte så dyrt.

Grandy.

Hur såg det ut på din bil? har du något foto?
Kan ju vara så att det skiljer på "skada" annars är det som med allting annat beror på vem man pratar med och det tycker jag är skit.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
_masitaly_
Jag har ingen bild just nu men tänk dig den svarta plasttröskeln i bakdörren, i mitten på den, precis vid kanten där den möter lacken, är det ett par små bubblor på en yta av några millimeter. (Skall försöka ta en bild sen)
Får man fråga hur mycket reparationen går på?
_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Grandy,

Det låter som att vi har exakt samma skada, du får på garantin jag får betala själv, nu kom jag undan ganska billigt har en kille som ska blästra och lacka hela dörrgångarna för 1000kr. Man överlever men det retar mig att du får men inte jag :)
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
_masitaly_
Tog en bild på skadan: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.