|
|
|
|---|---|
|
Hej. finns det något billigt till M3an som verkligen gör nytta? Avgassystem/filter ger om ens något så obemärkt lite så det är ej av intresse. tacksam för tips. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! | |
|
Har vart runt på internet och det enda som tycks ge något att tala om är turbo eller kompressor! Speciellt på M modellerna verkar det vara tämligen dåligt med andra grejer! De andra modellerna verkar strokning eller motorbyte vara möjliga vägar att gå! Byte av kammar och liknande flyttar upp vridet och hästarna högre i registret och ger ju mer åka men en sämre bil till vardags! Om inte pengarna är problemet så är en riktigt lågt laddande turbo en väg att gå! Inte så mycket fler hästar men vridet från botten blir mycket bättre samtidigt som du inte riskerar motorn! |
|
|
har tidigare erfarenheter av kompressor och ingen överladdning är aktuellt. Dock är det kul;) tänkte på billigare saker.. Om chip tex hörs både positivt och negativt beroende på vem man frågar. farsan har chippat sin och den känns piggare på lägre varv samt lite bättre topp.. Ev kan de va ett alternativ. Nån me M3 3,2 som kan rekomendera nåt? farsans är en 3,0 så jag kan inte riktigt gå efter hans upplevelser av sin bil.. Min är strikt orginal förutom K&N insatsfilter. Avgassystem kommer så småningom men det är relativt mycket pengar samt att orginalet är bra, känns onödigt att lägga pengar på sånt så länge det inte måste bytas ut. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Om inte jag är helt fel underrättad kommer du aldrig behöva byta avgassystem eftesom det är rostfritt! Vad gäller chip har jag letat överallt på nätet och inte funnit att det finns några tester som belägger att det ger resultat på en sugmotor utan andra modifikationer! Jag tror att du med en fin standardbil och med ambition att inte göra stora förändringar vinner mest på ett byte till en nyare M3 eller M5! Att det finns genvägar till fler hästkrafter och då speciellt till M modeller som inte bilfabrikanterna redan slagit mynt av är bara inte troligt! Bilfabrikanterna försöker få ut så mycket de kan på försäljning och eftermarknad! Om du nu absolut vill ha fler hästkrafter så ska du köra med en 5w-30 olja och 98 oktan! Det ger några hästkrafter till eftersom den inre friktionen minskar och det finns mer energi att utnyttja i en högre oktan! Kostnaden blir några kronor extra i förhöjd oljeförbrukning den högre oktanet kostar något mer men bör i gengälld kompenseras av en något lägre förbrukning! |
|
|
Pratade med Lennart Köhler om modifieringarna på min S50b32 då jag handlade lite grejor av honom. Det går att plocka ut mer än 340 hp ur 3,2:an med kattersättare, "kolfiber"plenum och optimerad programvara... Inget nämnt om vad som ger mest... Detta är säkert vad som finns att göra på en så fin motor som det är utan att sabba karaktären på låg och mellanvarv... Nästa steg borde vara att överladda... Fn så funkade mitt Superchip bra på M50b25:an jag hade i bilen. När det gäller bilfabrikanterna så har de ju givetvis andra krav på en serieproducerad bil än att maxa hästkrafterna, även M-avdelningen på Bmw... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Hmm så från 321 till ca 340 hästar med plenum, byte av cat och mappning! Inviduell optimering av motorn alltså och allt annat ger då ca 19 hästar! Det blir som sagt inte lätt att hitta "gratis" hästar på en M modell! |
|
|
Extra hästar på en M3 3.2:a är inte lätt att hitta utan turbo. Lennart Köhlers recept är bra men det är inte gratis det heller! Katersättare: 4500:- Kolfiberinsug: Ca 20 000:- Montering och optimering: ?? Men en gissar på 4-6000:- Vet ett par som har kört med detta på sina bilar med stor framgång. Märkbart bättre effekt och ett otroligt häligt ljud i bilen. Smakar det så kostar det =) Jag nöjde mig med katersättare samt ett Eisenmann SS system. Blev klart piggare och varvilligare på högre varv. Mvh Björn Länk |
|
|
Antar att ett lustgassystem inte är helt fel. Då har du ju runt 25-75 extra pållar när du verkligen behöver dem och ändrar inte karaktären på motorn annars. Dessutom är det inga större pengar jämfört med andra alternativ. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Eller om man inte gillar att leja bort allt roligt =) Catersättare går ju att bygga om man som sagt kan lite själv... Kolfiberinsuget 7000:- ca om man handlar från Tyskland... Omprogrammering av originalbox ca: 5000:- Fn det där med kolfiberinsug låter ju coolt och så men har ni sett hur det ser ut? Hur simpelt som helst inuti, ser ut precis som det gör på utsidan, alltså inga kaneler lr dylikt, bara trattarna från "runnersen". Kolfiber är lätt och snyggt men säg att man gör ett likadant i polerad aluminium!!! Samma funktion och kan man Tiga lite så är det helt plötsligt mkt mer intressant ekonomiskt... Mvh. B Finns alltid olika vägar att gå... Hoppas jag kan återkomma med lite bromsbänksiffror på min i sommar! "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Har du någn bild på insuget BBB? Isf kan jag börja göra likadana i alu å sälja till alla er ;) Mvh Jojje |
|
| kolfiber insug och mappning har själv inte det men en polare har det.lovar att det är skillnad..låter vackert bara det gör bilen snabbare.he he | |
|
Va ju ett tag sen man startade denna tråd och sen dess har de blivit både AC Schnitzer kolfiberinsug och ett Eisenmann Race catbacksystem. Bilen: Länk |
|
|
hallo pågar,bänka min för ett litet tags sen en 3,2liters med kolfiberinsug supersprint halvsats och mappning gav mej 354hk och 384nm=) bildbeviset Länk |
|
| M-lover vart det nån märkvärdig skillnad då?för att som jag nämnde det tidigare min polare har det och han är nöjd...funderar på det själv..vad ttycks ska man satsa på det | |
|
tja var kan man hitta ett sådant insug då?? det måste la funka men fullflödes race katt oxo.. finns det ballare grenrör till 3,2an eller duger orinal??? Turbo vad annars??? |
|
|
M_lover: Är det Rafkos insug och chip? /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Bumper: Japp det är det... |
|
|
jajjemensan,visst är det de,köper bara grejer av rafko grymt nöjd med hans grejer och service,väldigt trevlig kille Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.