AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.768

Bilen går varm men ingen värme kommer in i kupén

jo
202
jolar
525iA touring -95
blir inte riktigt klok på det här, hoppas det är någon som har ett svar.
saken är detta:
bilen går varm, samtidigt blir inte kylslangen till kylaren varm. självklart termostaten då säger ni. men varför blir det inte varmt i kupén? finns det ett samband mellan allt...
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
tar inte värmepaketet vattnet från kylaren??
Hänt ofta? Länge? Bara när det är skapligt kallt?
jo
202
jolar
525iA touring -95
vi hade det kallt för ett par dagar sen, det var då det började, trodde att det var för lite klycol i systemet. efter det så har bilen stått fram tillidag då jag provade att starta upp den. har ju varit varmt i två dagar nu. när bilen är igång så finns det kylvatten i burken, men så fort jag stänger av så sjunker nivån i burken..
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
tror du har luft i systemet. prova lufta och testa igen. tror inte det är värre än så!! Lycka till

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
jo
202
jolar
525iA touring -95
ok, kan någon förklara för mej varför nivån sjunker när bilen stängs av, och varför slangen till kylet inte blir varm?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Slangen blir kanske inte varm pga att det inte finns något vatten i den? Du känner ganska tydligt om det finns vatten. Slangen är mycket hårdare att klämma på.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
jo
202
jolar
525iA touring -95
ska jag försöka få ur luften, stänga av bilen, fylla upp med vätska, starta bilen osv. osv. ?
jo
202
jolar
525iA touring -95
och kan någon förklara för mej varför det finns vätska i behållaren när bilen är igång.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
jämför med en gryta med vatten. nivån ökar när vattnet kokar/ kokar ju över ibland. vid låg temperatur sjunker nivån en del.. Ska dock inte va skillnad om bilen är kall vid olika temperaturer ute! på din kylare sitter en luftningsskruv jämte ditt påfyllningshål. Häll i glykol/vatten, kör bilen varm å lufta. öppna bara kort stund och stäng sedan, fyll på igen om behövs (nivån kommer sjunka då du luftar systemet) och upprepa luftningen. (fortsätt så och prova dig fram.) OBS du behöver inte stänga av bilen och låta den kallna mellan gångerna såvida den inte går upp för mkt i temp! HÅLL KOLL PÅ TEMPMÄTAREN MED JÄMNA MELLANRUM!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tror nog på något som är defekt, någon komponent. Varför ska den annars ha luft i systemet från första början?

Jag skulle säga termostat - vattenpump.

Termostat kostar 250 v-pump 590 kr och det tar några timmar för den oerfarne att byta. Därefter skulle jag vilja rekommendera en ordentlig luftning.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Låter som du inte har någon cirkulation alls i systemet. Ibland händer det att pumphjulet i vattenpumpen går sönder, eller lossnar från axeln så det inte snurrar. Är termostaten paj brukar i alla fall värmen fungera.
Eller så är det så enkelt att du har en rejäl ispropp! I värsta fall har 'något' frusit sönder, så du har läckage direkt från en eller flera cylindrar ut i kylsystemet.

/// Gunnar E.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Exakt, håller med ovanstående talare. När v-pumpen havererar cirkulerar vattnet inte/dåligt, bilen kokar. Illa. Om termostaten är dålig så går inte motortempen upp i temp, den brukar oftast haverera i öppet läge = full cirkulation.

Dålig vattenpump och även termostat är ett standardfel på dessa bilar, inget dyrt eller svårt att fixa om man gör det i tid. Helst ska man göra det innan symptomen i förebyggande syfta för det kan bli dyrt, hela toppen kan behövas renoveras om bilen kokar och toppen blir skev/packningen ryker eller andra missöden.
18
2
1802ti
525 ia touring -94
325i -91
1802ti -73
jag har samma problem och har bytt både vattenpump och termostat samt luftat som en galning. ingen värme i cupen när det e kallt ute.
jo
202
jolar
525iA touring -95
har stängt av den innan den har blivit för varm så jag hoppas på att toppen har klarat sej. är det verkligen så att termostaten är i öppet läge när den går sönder, har för mej att en brukar vara stängd. styrs även kupévärmen av termostaten? tror nämligen inte att vattenpumpen är tasig, är tryck i systemet och öppnar jag locket så cirkulerar det.
18
2
1802ti
525 ia touring -94
325i -91
1802ti -73
precis samma sak var det för mej. men när jag bytte termostat blev den fortfarande för varm. det va då jag bytte vatten pump och sedan dess har den inte blivit för varm. men jag får fortfarande inte in någon värme i cupen inte mycke i alla fall. jag e nästan säker på att termostaten e öppen när den har pajat. kolla om kylvätske nivån stiger eller bubblar när du statar bilen eller om det e någon vit sörja på oljestickan. i anart fall tror jag att toppen har klarat sig!
jo
202
jolar
525iA touring -95
nu fungerar allt igen. var en ispropp i värmepaketet. PUST!!!! allt håller tätt och värmen är juvlig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.