AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.398

Hur ta bort dörrsida e34?

Ro
9
RogerOj
535i -89
Har sökt men ej hittat svar. Går det att få bort dörrsidan innifrån? Min ena bakdörr vägrar öppna sig. Det är en 535:a 89:a.
Visa användare
111
EBS
520i -88
Det går inte, du får kapa ett hål i tyget och försöka få upp dörren den vägen.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Dörrenlåset kan ha frysit. Åk in i en GDS hall så bilen blir varm och blås med hårtok på låset. Kan ta ett tag , men det brukar gå.

DANNE
Min bil:
Länk
Ro
9
RogerOj
535i -89
Ajdå, Nån som har lyckats den vägen? Vart ska man kapa?
Ro
9
RogerOj
535i -89
Har bilen ståendes i varmgarage så det är inte fruset. Men tack ändå.
ho
69
horvat
525 I 2001
325 I cmp 2002
320 IA sedan 1999
Jag skall tala om att det visst går att få bort dörrsidan från dörren, trotts att dörren är stängd. Även om det kan vara lite krångligt. Börja med att demontera ut bäksätets sittdyna samt ryggstöd. Därefter skruvar du ut alla tänkbara skruvar ur dörrsidan som skall demonteras från dörren.Glöm inte att skruva ur låsknoppen. Därefter var jag åtminstone tvungen med en skruvmejsels hjälp, bryta lite på plastlisten som sitter överst på bakdörren. Då denna list är en aning lös går nämligen dörrsidan att böja lite. Därefter skall du med lite våld rycka dörrsidan uppåt, samtidigt som du rycker dörrsidan en aning utåt mot dig själv. Dörrsidan skall ryckas så mycket att låsknoppen ligger mellan dörrsidan och dörren. Därefter måste du demontera bort klipset som sitter mitt på dörren. Ibland har dessa släppt från dörren, om inte får du försöka lirka bort detta från dörrhandtagets hål med hjälp av en skruvmejsel. Därefter får du med våld rycka ur dörrsidan ur dörren. Brukar inte vara några problem eftersom klipsen brukar sitta kvar i dörren då limmet släpper från dörrsida. Glöm inte att ta bort vajern från dörrhandtaget när dörrsidan lostnat. Sedan sitter låsfunktionen längs bak på dörren där det är enkelt av öppna dörren innifrån. Hoppas du inte har skurit hål i dörrsidan nu som snillet innan skulle ha gjort.
Ro
9
RogerOj
535i -89
Har inte skurit hål. Ska ut i gaarget och försöka få bort dörrsidan nu. Tackar för instruktionerna.
RogerOj; Hur länge har dörren varit låst, är det låset eller är knappen uppe? Är den nere skulle jag vänta ett tag på att låset hoppar i gång, jag hade det felet på min 735i E32, ofrivilig 3-dörrars brukade jag kalla det, och det kom alltid i gång efter ett tag, då är det läge att kika närmare på c-lås motorn.

Mvh Stephan
Ro
9
RogerOj
535i -89
Den har varit låst ett par dagar nu, "pinnen" är i upplåst läge. Måste lyckas fixa det fort, har besiktning i morgon.
Ro
9
RogerOj
535i -89
Sorry, menar låst läge.
Ro
9
RogerOj
535i -89
Efter mycket slit och ryckande så gick det tillslut. Men det tog många timmar. Men nu är det ordnat i alla fall. Tack för alla råd.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Vad var det då? Fick du loss dörrsidan eller var det fruset?

DANNE
Min bil:
Länk
Ro
9
RogerOj
535i -89
Det var inte fruset, bilen står som sagt var i varmgarage. Så det var dörrsidan jag fick loss.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Ok. Great! Vad var felet då? Vad hade pajjat? Kanske missförstod dig men fick du upp dörren alltså? Det är alltid bra med lösningar i ett öppet forum så andra kan ta lärdom av problemet. ;)

DANNE
Min bil:
Länk
Ro
9
RogerOj
535i -89
Det är ju alltid bra med lösningar, vet inte vad som har gätt sönder än. Drog sönder torxskruven....
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag är väl litet sent ute och horvat gav ju en bra beskrivning, men ett tips är att demontera den motsatta dörren (som går att öppna), då ser man ju hur grejerna sitter, och slipper börja rycka och slita "i blindo". Och om man känner sig tvungen att ta upp ett hål, är det ju vara bra att veta VAR.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.