AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.073

Ombesikting för vevhusventilation

cr
20
crille29
320 - E91
Tjenare!!

Hoppas ni kan hjälpa mig här Har precis varit o besiktigat min kära 520 -91 Fick ombesiktning på "Avgasrening vevhusventilation, inte sluten" Han sa att det kändes på lukten Men jag har kollat o det syns inga fel på slangarna Är det någon som känner igen detta!!!???

Mvh
Crille
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Men det kan vara fel på själva bälgen(Vevhuset)kan vara trasigt och då inte fungerar,
Ungefär som en EGR ventil som inte funkar.
Jensa

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Jag antar att du fick dåliga avgasvärden, eller gick han helt och hållet på luktsinnet??

6a - för det är du värd
_WmB_
jag besiktigade bilen igår med ombyygd vevhusventilation och det gick igenom
cr
20
crille29
320 - E91
Nej det var inga problem med avgasvärdena Han gick på sitt fantastiska luktsinne bara
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Vilken trögskalle!!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ej sluten vevhusventilation är en förhållandevis vanlig anmärkning. I de flesta fall kan man hitta läckaget i form av en läckande slang, ett trasigt rör eller t.ex ett dåligt oljepåfyllningslock, men ibland sitter läckaget så att man inte kommer åt att se det, då går det bra att bedöma med hjälp av luktsinnet. Bara besiktningsteknikern klart kan konstatera att vevhusventilationen läcker spelar det ingen roll hur...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Jeppe har nog helt rätt.
Jensa

Var ligger trafikfaran i detta? Är det måhända avgaser som sipprar in i cupén eller vad???
_WmB_
Jesperado: så det är olagligt att även ha ett filter för vevhusventilationen?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
PowerMac: Det är i första hand miljöaspekten som ligger till grund för reglerna kring vevhusventilationen.

_WmB_: Ja, från och med årsmodell 1969 ska det vara ett slutet system.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

cr
20
crille29
320 - E91
Ok
Men säg att det är fel på vevhusventilationen då _WmB_ Du skrev att du byggt om på din Vad kostade det Jag jobbar som mekaniker så förhoppningsvis skall jag väl fixa att göra det själv
_WmB_
Jesperado: tack för svaret

crille29: byggt om har jag nog inte gjort utan snarare slutet vevhusventilationen med ett uppsamlings kärl (Catchtank) med ett filter istället , dock trodde jag inte att detta skulle gå igenom med det gjorde det =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.