|
|
|
|---|---|
|
Vad är felet när den är kall så är tomgången väldigt ojämn blir lite bättre när den blivit varm men inte perfekt,någon? Mvh Janne | |
|
Tjena Janne!!Klassiskt fel på dessa modeller: Gör först en regäl slangbesikting på ALLA slangar till å`från insuget,demontera tomgångsmotorn så att den den inte tjärvar(smörj med 5-56)det sitter en luft temp givare på insugets underkant tas loss den(snäpp)och kolla så att den är hel och fin Kolla så att inte vevhusventilationen är tät. Förmodligen får din bil för mycket bensin(det ser du om insuget är blött invändigt)då ger datorn fel värden och levererar för fet blandning. Kan även vara luftmasse mätaren,eller också Lamdasonden som är dålig. Men kolla upp de förstnämda parametrarna så är du en bit på väg. Kan vara lite pilligt å`trångt att meka,men ta det lungt så går det nog bra. Jensa |
|
|
Har ochså märkt att det lunktar en hel del bensin vid kallstart och sedan jag kört en 5 min,luktar bensin av avgaserna som väl tyder på att den får för mycket bensin eller? Mvh Janne |
|
|
Alldelens riktigt,komihåg att va lite noga när du demonterar,så att du får dit allting på rätt plats igen. Men det brukar ge sig själv,kan hända att du får demontera spjällhuset,då ser du om insuget är "blött". Om du skulle göra en felsökning på BMW,kan hända att du får felkod att Lambas sonden är trasig. Men enligt min mening så är det att börja i fel ände,för om det blir fel bandning så blir avgasvärderna fel å`då ger Lamdan fel data till insprutningen,å`då är man inne i ett "Ekorrhjul". P.S Inspektera insugsbälgen noga efter torrsprickor byt isåfall D.S Titta på tändstiften ocks,jag ger mig den på att dom är svarta på elektroden och ej ljusbruna som dom skall vara. Jensa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.