|
|
|
|---|---|
|
Någon som har koll på vad man generellt sett ska använda för åtragningsmoment då en stålskruv dras i aluminiumgods? Allt från M3-M12 är av intresse. Racerbilen: Länk | |
|
Den här länken är väl kanske inte till så stor hjälp när det gäller just aluminium men jag har aldrig sett på något ställe att det skulle vara andra moment som gäller då, det är ju vad skruven tål som sätter begränsningen på hur hårt man ska dra. Länk |
|
|
GE, tack för svaret! Jag tror inte man kan använda dessa värden när det gäller aluminiumgods, möjligtvis om man använde insatsgängor typ Heli-coil. Fler tips, någon? Racerbilen: Länk |
|
| Vet inte momentet, men var noga med korrosivitetsklassen på skruven då du skruvar i andra metaller, vill det sig illa så börjar skruven eller aluminiumblocket att oxidera omgående. | |
|
det beror nog mycket på vad det är för gänga/hur lång skruven är/ storlek + det andra som föreg sagt //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Det beror också på vad det är för kvalitet på alumiumet i godset, det finns ett hundratal olika kvalitetsklasser som alla har olika materialegenskaper. | |
|
emilsson: glömde det;) jag jobbar på plåtindustri och kan garantera att hårdhet/elasticitet mm varierar kraftigt mellan olika beteckningsklasser. vet dock inte vad som oftast används vid motorer mm.. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Ok, antag att godset är tillverkat av 6082 med Rp0,2 runt 250MPa. Antag vidare gängans djup är minst 1,5xd tex 18mm för en M12:a. Skruvens längd ser jag inte vad det skulle ha för betydelse. Det jag är ute efter är en några enkla riktvärden, istället för att dra tills det börjar gå lätt och sedan lossa ett halvt varv ;-D Racerbilen: Länk |
|
|
Har forskat vidare och kommit fram till att man kan beräkna momentet genom proportionalisering mot 640 MPa (8.8-skruv) med avseende på sträckgränsen. Med Rp0,2=250MPa Skulle det innebära 250/640=40% av rekommenderade värden för 8.8 skruv. Min känsla är detta blir något lågt i vissa fall då skruvens förspänningen inte blir riktigt optimal för att säkerställa tillfredsställande låsning. Racerbilen: Länk |
|
| Då måste det väl gå att använda en "klenare" skruv som är avsedd att dras med ett lägre moment än en 8.8 skruv? | |
|
Teoretiskt vore nog aluminiumskruv bättre. Då minskar man också risken för galvanisk korrosion. Racerbilen: Länk |
|
|
Är det något speciellt med BMW:s pinnskruvar som sitter i topparna då jag aldrig sett någon korrossion? Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.