|
|
|
|---|---|
| Finns det någon som vet hur man går tillväga för att installera en el driven förarstol med minne på en bil med manuell stol? min bil är en 99a 523 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Minnet är nog inte lätt att få till, men enbart byte till elstol och köra dom utan minne går, finns en del som bytt upp sig. Minnesmodulen till stolarna delas med ratten och backspeglarna för övrigt. Så det finns ingen bil med enbart ratt/backspelgel minne utan dessa har alltid elstol med minne. ///MVH Hasso Länk |
| Aj då! Vet du vart minnesmodulen ska sitta på bilen? och vart minnesknapparna ska sitta? jag tänkte köpa allt komplett från skroten | |
|
Minnesknapparna sitter insidan av förardörren. Du ser dom här Länk rakt under handtaget till dörren. ___ //Ulf |
|
| Aha jag som trodde dom satt på stolen! Då kanske styrenheten sitter i dörren med? Vet du om det är el svankstöd på alla el stolar | |
|
Det sitter inte svankstöd på alla. Hade det på min 540 (bilden jag länkade till) men har det inte på min 530. ___ //Ulf |
|
| Någon som kan klargöra hur man kan göra för att byta till en elstol med minne? har sett elstolar med minnesknapparna på själva stolen. | |
|
Zrob: Inte från en E39'a iallafall, minnesknapparna sitter alltid i dörren. Det är betydligt mer komplicerat med elstolar i E39 är det var i t.ex. E34'an, där satt minnesknapparna i stolen, och styrenheten placerad under stolen, så det var mer av plug n´play karaktär. E39 har inget fördraget kablage. |
|
| Hmm, ok. Undra om man kan ta underedet från en E34a med minnesenheten och "bara" byta sitt/rygg dynorna till mina? | |
| Minnestyrenheten sitter i stolen även på e39. | |
|
Jag har försökt att lösa detta under en tid men får det ej att fungera! jag har orginal stolar avsedda för minne och orginal minnes knappar i dörren och även fönstermodulen där för övrigt minnet för speglar ligger och ut över detta har jag installerat K72 relät som jämnar ut spänningen mellan säkring och el-stol och lagt en ny P-buss kabel(blå/röd) som är tänkt att förmedla signalerna! Tilläggas kan jag säga att jag andvänta orginal minnes härva till framdörrn! Men icke... så jag antar att någon modul måste aktiveras eller bytas till "high" hmm avancerat det ska vara... |
|
|
Ron523 En tanke bara, är du säker på att du kopplade in dig på en p-buss kabel ? innerbelysningskablar är också blå/röda :) |
|
| Ja jag hoppas det för det var en P-bus plint under förar mattan enligt bmw wds beskrivningen! Men nu blev jag ju lite osäker! måste kollas! Om någon lyckats med detta tidigare tar jag gärna emot förslag:-) | |
|
Ron523 Fungerar inte elstolen alls eller är det bara minnet som inte fungerar ? |
|
| Själva stolens el fungar med allt utom just minnet inget händer när man trycker på minnes knapparna! det enda som händer är att speglarna hackar till mot sitt instälda läge samt om man trycker på"M" knappen så lyser den starkt tills man valt 1-3 men stolen står där den står! | |
|
Hej Ron523. Hur har det gått för dig? Vänligen Scarface |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.