AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.342

Mp3-filer i Business-anläggning?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Hey

I min bil sitter en BMW "Business"-anläggning och jag undrar om den kan spela Mp3?

Jag provade med en hembränd CD Mp3-musik men den hittade inget där, lät det som. Bara brus.

Om det är så att den här anläggningen faktiskt inte klarar Mp3-filer - vad ska jag i så fall konvertera låtarna till för format?

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Nej, den kan inte spela MP3. Du får bränna skivorna som Audio-CD.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

.wav tror jag det är. Samma som Du kör till CD-spelaren hemma.

Carl
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Nja, format på ljudinformationen är RAW på en audio-cd. Men vilket filformat man använder i datorn innan man bränner en skiva spelar inte så stor roll så länge en brännarprogram stödjer det. Det är i det som väljer att bränna en audio-cd.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Här kommer en liten omotiverad audio kurs.

Om man ska omvandla en analog signal till digital så krävs två datatyper.

1. Samplingsfrekvens - Hur ofta omvandlingen sker. Vanlig CD har en samplingsfrekvens på 44.1khz, alltså 44100 gånger per sekund. Desto högre, desto bättre.

2. Bitdjup - Bestämmer med hur hög precision du kan beskriva amplituden (eller "styrkan"). Desto större bitdjup, desto större nogrannhet. Vanlig audio cd har ett bitdjup på 16, vilket betyder att man kan beskriva ca 64.000 olika amplituder.

Tänk följande, rita en vågig linje i horisontell riktning på ett rutat kollegieblock. Fyll sedan i, för varje kolumn, den rutan som ligger närmast din linje. När du är klar har du en avgjort mer kantig och knagglig linje än vad du hade innan.
Så beskrivs ljud digitalt, fast med mycket högra nogranhet.

Samplingsfrekvensen är bredden på kolumnerna, bitdjupet bredden på raderna. Snabbare samplingsfrekvens = tätare kolumner, Högra bitdjup = tätare rader. = mindre rutor.

Och så lite filformat

raw - Digital rådata för ljud, innehåller bara 1 och 0 som beskriver ljudet, berättar ingenting om i vilken kvalitet (bitdjup och samplingsfrekvens) det är inspelat i.

wav - Microsoft windows primära ljudformat, sparar ljudet i stort sett som rådata, men kan innehåll så kallad metadata (data om data) som t.ex. bitdjup, samplingsfrekvens, titel, markeringar. Formatet ett derivat av aiff och au men där ljuddatan är inverterad 0 = 1, 1= 0 etc.

aiff - Mac OS och Unix primära format, samma egenskaper som wav.

au - se aiff

mp3, ogg - Destruktivt komprimerande format, kan innehålla metadata. MP3 komprimeras genom att man tar bort frekvenser och information som örat inte är så känsligt för. I svaga passager i klassiska stycker är det _väldigt_ lätt att höra artifakter av mp3 komprimering, uppträder som ett burkigt fräsande och plåtigt darrigt ljud.

flac, monkeyaudio, apple lossless - Icke destruktiv komprimering, beskriver ljudet på ett utrymmesbesparande sätt i jämförelse med aiff och wav. Tar inte bort något information om hur ljudet ska återskapas.

Har man en cd-spelar som inte klarar av t.ex. mp3 så måste man bränna den som en Audio-CD. Dom allra flesta brännar program klarar att bränna audio-cd från dom flesta ljudformat. Så om man väljer att bränna mp3:or eller wav filer spelar ingen roll, brännarprogrammet omvandlar det till rådata och skriver till cd skivan.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Tackar expertisen för info!

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
WAV Waveform Audio (formatet som man bränner standard cd:s i)
WMA Windows Media Audio File (Microsoft komprimerade format typ Mp3)
RAW Raw Data for CD-ROM Writing (t.ex rådata foton)
em
538
emilsson
i4 M50 -22
För att döda myten, nej man bränner inte audio-cd's i WAV format. På en audio-cd ligger ren rådata. Om man importerar en cd i windows utan att komprimera ljudet så sparas det allmänt i wav format.

Wav formatet är ett windows version 3 påfund, inget fel på det alls, men kom långt efter CD.

.slut :)
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Eller så sätter Du in en bandare om Du tycker det blev rörigt.

:-):-)

Carl
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Emilsson: Vad skall 330-mike använda för program då att konvertera Mp3 till RAW med och vad skall han bränna RAW med?
Alla program jag har använder WAV iallefall. Vi snackar inte om vad skivbolagen bränner i för format utan vad vi hemma använder.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Du läste inte alls mitt stora inlägg där uppe eller? :-D

Nero, iTunes, WMP, Roxio, etc. alla bränner audio-cd's från mp3, wav, ogg, flac, etc. vad jag försöker förmedla att filformatet i datorn inte spelar någon roll alls så länge man bränner det som audio-cd.

En cd-skiva med t.ex. kartor för navigationen, datorspel, etc är tillverkade (brännda/pressade spelar ingen roll) efter en ISO standard som man i folkmun benämner som data-cd. Bränner man "mp3 skivor" så bränns dom som data skivor, vilket leder till att äldre/simplare cd-spelare inte förstår alls vad som är på dom, dom ser bara ett enda långt spår. Dom flesta har säkert märkt att det bara finns ett enda spår på en skiva och det låter ingenting eller hiskeligt illa, då är det en data-cd eller ett enda långt verk av någon sociopatisk ångestladdad Noise/IDM artist. :)

En audio-cd läses och skrivs efter helt andra förutsättningar än en data skiva, det finns inget riktigt filformat på en audio-cd för det finns inga filer, sen att datorn kan välja att visa innehållet grafiskt genom att visa det som filer är en helt annan sak. På en audio cd ligger det flera spår med ren rådata som representerar ljudet. På en data-cd är all information skriven till ett enda spår som innehåller informationen från alla filer man brännt.

Sen finns det hybrider där det första spåret är data och resterande är musik.

Sen om du ska bränna en audio-cd så är du illa piskad att använda samma system/format som skivbolagen, annars är det helt enkelt ingen audio-cd. Skivbolag pressar för övrigt sina skivor med glasmaster då det skulle ta lite väl långt tid att bränna 10 tals miljoner av en skiva. :-)

Varför jag pressar på om detta är för att jag har påträffat nog så många förbannad människor över att "den där dj**la skitdatorn hemma inte funkar, jag ska bränna musik skivor å dom går f*n inte att spela i stereon", dom har på inrådan av någon bara brännt wav filer till en data-cd vilket är pengar i sjön om man försöker bränna en audio-cd.

Så, som sammanfattning, vad man har musiken i för format i datorn spelar ingen roll så länge man säger åt sitt brännarprogram att bränna det som en AUDIO-CD (eller Ljud-CD om programmet pratar genomgående svenska). Brännarprogrammet kommer automatiskt att konvertera filen och bränna det som en audio-cd, kan programmet inte det, då är det skräp.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jo jag har läst dina inlägg men är väl lite trög ;)
Så på en bränd audio-cd är låtarna i RAW och om man sparar okomprimerad musik på datorn så döpes den till WAV för att datorn skall veta vad det är för typ av filer eller är WAV också komprimerad?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Japp. Windows sparar okomprimerat ljud generellt till wav filer.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.