AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
429

Blyersättningsmedel till en 320 -86

H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Jag undrar om det ska vara blyersättning i min 320i?
Blir fundersam eftersom jag hittade en flaska blyersättning i skuffen...

Tacksam för svar...

Mvh,
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Jo det ska de va...

//Cosmos
E28 Registret # 160
"Rak 6a åt alla"
BMW-Yoda
Kan inte tänka mig att du behöver blyersättning på en 86 när min 81,a inte behövde det.

BMW-Yoda
emilo
Enligt Preems tabeller behövs det inte från -76 på BMW (om jag inte minns helt galet...) Jag kör utan och den funkar :)
det kan jag inte tänka mig, hade en volvo 240 81a innan, det skulle inte vara det på den. var insprutare.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jag har hört ryktas att den där blyersättningen inte är bra för motorn. Kommer inte ihåg riktigt vad som var dåligt, om det var för att det sotade eller liknande.
Annars så har man väl blyersättning i bensinen en ren smörjande effekt. Och kör man utan innebär det således ökat slitage på kolvar osv.
Är man osäker hur man ska göra är det bara att ringa till en BMW-verkstad och fråga.
Jag ringde precis nu till BMW i Linköping för jag blev lite osäker. Där sa dom att det inte behövdes till min bil och det är ju en 320i -85. Så din -86 går nog säker. :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fr.o.m 85 skall det gå att köra utan.
BMW har härdade ventilsäten från denna årsmodell enl. vad jag lyckats få fram...
Men jag kör iaf med blyersättningsmedel för att vara på den säkra sidan.
Jag har inga problem med sotning el. dyl.
Vad gäller kolvslitage så spelar blyersättningsmedlet ingen som helst roll i det....Blyersättningsmedlet har främst en skyddande effekt på ventilsäten.

Mvh Janne.
Mi
123
Midas
330i -05
Jag kör oftast utan..däremot har jag märkt att det är mer klipp i maskinen när jag har haft i b-medlet

detta är förmodligen bara psykiskt men det känns ändå som den skulle gå bättre.

//Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.