AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.095

Hur mäts bagageutrymmen, i liter?

Blir konfundersam när jag kollar hur mycket olika bilar rymmer.

Tex 5-serien Touring: 500 liter.
5-serien sedan: 520 liter.

Om jag inte minns fel rymmer farsans XC90 520 liter och den är gigantisk.

Hur räknar de? Känns konstigt om sedan skulle rymma mer än touring.
ha
734
haack
X3 30d -18

antingen så fyller dom helt sonika hela skuffen till bredden med vatten, å sedan kommer en styrka på ca 59man å dricker upp det, å sedan får var å en redovisa på ett undefär hur mycket dom drack. eller så mäter dom kors å tvärs hit å dit å får fram hur många liter utrymmet är.
ja tror de sistnämnda.
flåt om inlägget verkar störigt, inte min mening, ville bara skojja....
för å svara mer seriöst, ja tror de inte räknar upp till taket på vissa modeller, eller så mäter dom sedanen med fällda stolar.

mvh

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Med en detaljerad ritning på bilen och lite ingenjörskunskaper har dom säkert en fin metod för att räkna ut volymen.

Dock tror jag inte de mäter bagage på en sedan med fällt säte.
ka
204
kaell
330xi -01
Skulle kunna tänka mig en "luftkudde" som fylls med luft, om de inte räknas ut via ritningar och datorer på ytor.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Om man har bilen som någon form av CAD-ritning så är det enkelt att låta datorn räkna ut volymen. Men i verkligheten är ju antalet liter inte så intressant eftersom t ex hjulhus kan göra utrymmet mer eller mindre användbart. Det är därför Teknikens Värld använder drickabackar för att mäta kombibilars lastutrymme.

Varje gång jag kämpar med att lasta en modern bil skickar jag en tanke till min barndoms Volvo 245...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.