|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket kan man sänka en E21 (Eller vilken annan bmw som helst egentligen) innan man tappar camber gain? Rimligtvis borde man inte sänka mer än att länkarmen fram ligger horisontellt vid max kurvtagning, eller? Går länkarmen ovanför detta läget så minskar ju cambern igen, eller har jag fel?? Går detta att kompensera med ökad caster?? | |
|
Man skulle kunna bli professor i hjulvinklar. Åtgärda en för kraftig cambervinkel genom att justera castern går men det är knappt märkbart, alltså utan resultat. Desutom så blir castervinkeln inte vad den borde vara. det man kan göra är antingen göra egna hjulspindlar för att få den vinkeln man vill ha eller så köper man färdiga. Jag vet att detta finns till bl.a. folkabubblor, för när man sänker en sån så kan man behöva så kallade droppade hjulspindlar just för att cambern blir alldeles för våldsam... who dares wins... |
|
|
Du har så rätt så Rikard! Vid full ihopfjädring bör inte länkarmen peka över horisontalplanet. Men som föregående talar säger, det går att kompencera. Om du kollar på en E28 eller en M3 E30 så ser du att mellan kulleden och spindeln så kan man lägga emellan en platta för att styra camber gain, men oxå det mycket vikta roll centrat. På övriga E30 och, mig veterligen, E21 får man svarva en hylsa som är i önskad längd och sätta den emellan länkarmen och spindeln. Detta medför en del problem och ett byte av kulleden mot en Uniball eller ett ledlager är nödvändig. Kan visa dig när jag kommer på garagebesök... =) Det var den snabba förklaringen. Fridens AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Föresten! BMW har mycket caster original och mår bra av än mer. Iaf är det min, och många andras, erfarenhet. Att det inte skulle gör ngn större skillnad på "Camber-gain-by-turn" håller jag inte med om. Mätningar visar en väldigt stor skillnad då en 02:a jämfördes med en E30 som hade samma statiska camber. 02:or har nästa 0 grader (eller väldigt liten) caster och på E30 är den ganska stor. E30:in hade dessutom excentriska bumerangbussningar för ökad caster. När "Camber gain by turn" jämfördes visade det på stora skillnader. Professor i hjulvinklar... =) Själv håller jag mig till att fortsätta att läsa till ingenjör och att arbeta med chassidynamik inom racing för ett fabriksstöt team... Det kommer in hjulvinklar där oxå... Må väl AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL, är du överallt? ;-) Har en fundering om att flytta upp övre infästningspunkten i frambalken istället för att pula vid leden. Borde ge samma effekt, eller??? Tanken är ju att sänka så mycket det går UTAN att fördärva geometrin, (och sen förändra geometrin för att kunna sänka ytterligare:-)) |
|
|
En annan grej... Har köpt på mig en omgång Yokohama 032R, sägs att de behöver "mycket" camber för att komma till sin fulla rätt? Finns det något optimalt värde för camber? |
|
|
Jo så kan du göra... Nu är jag inte sååå insatt på E21, men har den inte en "vanlig" bussning längst in mot "karossen"? Nya fästen och/eller excentriska bussningar. Tänk bara på att bussningen måste kunna leda i alla behövliga plan. Osäker på om upp/ner är nog. Kanske det behövs fram/bak oxå. Är så fallet rekomenderar jag ledlager. Jag finns där man minst anar... =) AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Det är bara att ta fram pyrometern och ändra tills man har en bra tempbild över hela däcksytan. Varierar från bana till bana, bil till bil och dag till dag. Bra tempbild är dock ngn man kan vara lite oense om... Men man kommer snart underfund med det. AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Du har rätt, E21 har en vanlig bussning längst in. Tidigare ägare har gjort avlånga hål med olika brickor, så jag kan flytta infästningspunkten in/ut, men tänkte vidareutveckla idén och även flytta upp den. Tur man har en lös frambalk att titta på, bilen lär ju inte komma in i garaget på ett tag...det är bara långloppan som gäller fn.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.