|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! fick en förfrågan om ett inbyte idag. Vad är en 525 iAX Touring 1992 värd idag ungefär? 23000 mil, import, diamantsvart, grå plysch, AC mm men inte överdådigt utrustad. Hyfsat fräsch, nybes ua, rostig i skärmkanterna bak. mvh Johan |
| 25000-30000:- | |
|
Om bilen är fin och verkar "ärlig" landar den nog strax under 30 000 kr. Dragkrok, fin inredning och inte alltför mycket rost(skärmkanter, baklucka, tanklock) gör den intressant. Glöm inte heller klarlacksläpp som är vanligt. Gr8ride |
|
hej! tack för svaren. ni tror verkligen att man får ut så pass mycket? Jag trodde priset låg mellan 15-20000 kr, men får man ut närmare 30 så vore det kanonbra. den har förresten itne drag. mvh Johan |
|
Skall man ta den i inbyte så jag värderat den till ca 15.000 kr... Är ju hopplöst med dom gamla bilarna (E32 och E34) får ju i princip skänkas bort om man vill bli av med dom hyfsat snabbt. ( om de inte gäller en maxutrustad 740/540/750/M5 i "entusiastskick") BMW CS #5139 |
|
|
En iX är relativt lättsåld (under vinterhalvåret) och priserna högre, under 25´-30´ får man ingen E34 iX med fungerande fyrhjulsdrift. Mvh |
|
nu har jag kollat lite mer på bilen, och den går bra maskinellt och har hyfsad historik för att vara 14 år gammal. några skavanker finns dock: - rostiga skärmkanter bak - ytrost lite här och där (typ någon fläck i nederkant av någon dörr, bakom nägon midjelist osv) - ett par sidplister hänger på trekvarten - trasig stol på förarsidan, insteget på sportstolen har ett hål 10 x 5 cm ner till stoppningen - slut vinterdäck - allmänt skitig in och utvändigt - känns inte hundraprocentig i framvagnen - repor och bucklor finns lite här och där - förmodat trasig kondensor, AC:n funkar ej - sån där förbannad imobilizer som det ska pillas på hela tiden.... Även några plus: - fungerande CD-stereo + hifi - bra utrustningsnivå med automat, sportstolar, dubbla luckor, stora datorn osv. - bra färg, diamantsvart med ljusgrå inredning - ny vindruta - nyservad, alla servicar i Sverige gjorda på BMW-verkstad - nybes Tror ni verkligen man får 25' för en bil i sådant skick? jag menar, för 14 års ålder så är den helt ok efter lite kosmetiskt arbete, men vad väntar sig kunderna? kräver köparna att 14 år gamla bilar ska vara helt rostfria? Felfria? Det vore roligt att höra någons åsikt som nyligen har köpt/sålt en iX, alternativt en vanligt 525-touring. Mvh Johan |
|
Trasig AC och sunkig inredning/skitig drar ner priset rejält, jag skulle aldrig köpa en BMW som ser så skabbig ut, lite repor kan man räkna med, men den där verkar vara ett lik... Rost får man räkna med, den finns där även om man inte ser den (än)... Men E34 är ingen bra bil att göra snabba affärer med, alldeles för gammal. Mvh |
|
fast riktigt så skabbig är den inte. jag har på senare tid skämt bort mig med nyare bilar, och är tyvärr inte riktigt van att titta noggrannt på så gamla bilar. jag vet inte om det är någon bra beskrivning, men på bild skulle den se ut som alla andra som är på annons. frågan är egentligen vad köparna kräver av en 14 år gammal bil, med 20000 + mil på mätaren. och hur mycket man kan räkna med att få ut om den ska gå iväg inom ett par veckor. mvh Johan |
|
Som sagt, skall du bli av med den snabbt får den ju nästan skänkas bort.. jag håller fast vid min värdering. BMW CS #5139 |
|
|
Allt går med lite puts, damsugning och smärre lackbättring. Du kan visst få mer än 20' för bilen med ganska småmedel. Jag tillhör de som gillar äldre BMW-bilar. Är bilen hel och ren, samt att det finns bra dokumentation på bilen är det inga större problem att sälja. Trasig AC - bilen är 14 år gammal. Försök att lappa ihop det klassiska hålet i förarstolen, stuvbit från Hemtex? Jag kör själv en gammal E30 ix som gått 30000 mil och går toppen. Tyvärr här också trasig AC. Köpte bilen för 23' . Mycket utrustning för en gammal E30 och lite rost. Bilen är inte ny, inte bensinsnål men härlig att köra. Hoppas att du kan hitta en köpare som är lika knepig som jag. Gr8ride |
|
|
Dammsugning:) Lite exklusivt annars eller?! Gr8ride |
|
|
Johan! Du skriver att den inte känns hundraprocentig i framvagnen. Isf vill jag komma med ett litet påpekande. Om du bestämmer dig för att köpa den, så kolla framstötdämparna EXTREMT noga före köp. Dom är nämligen ofta dåliga och kostar dessutom hela 4500kr paret. (Pirat finns inte och dämpare från en vanlig E34 passar ej) Kolla även spindellederna, dom finns nämligen inte lösa, utan man måste byta hela undre länkarmen. Länkarmar till iX kostar 5000kr paret om jag minns rätt, och även där gäller att delar från övriga E34 ej passar, samt att piratdelar saknas. Slutligen, kolla inre drivaxeldamaskerna fram. Ofta kassa och INTE roliga att byta. När det gäller din fråga om i vilket skick som köpare av äldre BMW bilar förväntar sig att blien skall vara i, kan jag säga så här: Har du starkt psyke? Har du ett extremt stort tålamod? Om svaret på någon dessa frågor är nej, avstå. Mvh Fredrik PS Är den manuell eller automat? DS |
|
det blev inget byte pga orimligt lågt mellanpris, och nu är bilen i fråga till salu på börsen.... Mvh Johan |
...och nu är bilen såld, till vem kan man undra? Ny ägare sedan 23/5 är LASSE BESSIK! Snacka om att killen är lurad. Sedan kröp det fram att killen köpte den billigaste X5:an på marknaden också, så än en gång har snålheten bedragit visheten. En snabbkoll visade på för mätarställningen ovanliga fel på besiktningen. Lurad på alla pengar för 525:an och skrotig X5 på gården. Måste kännas riktigt bra.... Jag tycker inte ens synd om sådana människor längre. Mvh Johan |
| Lasse Bessik, Lasse Bessik! HUR kan man ha missat en sådan kille? Hur kan han fortfarande hålla på som han gör? Aja, som Johan säger, har man inte mer koll så är det svårt att ens tycka synd om människorna längre... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.