|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag har nu planer till våren att köpa min drömbil en BMW E60 525 iA eller en 530 iA. [MER INFO SE LÄNGRE NER] Jag har nu lite frågor angående bilarna och hoppas att ni har tid att besvara dem.Försök gärna besvara all frågor. **Jag har aldrig fört köpt en bil som är automatisk, och vet inte alls vad man ska tänka på då. Båda bilarna som jag har tänkt löpa har automatiks växellåda, vad innebär det för min jämfört mot att jag köper en manuell bil istället. Brukar det dyka upp andra kostnader som till exempel vid service eller reparationer. Brukar den slösa mer ? andra saker? **Är priset på dessa två bilarna hyfsade eller för höga, finns det chans att jag kan få ner priset till 300.000 eller är det helt omöjligt. Det hade passat riktigt riktigt bra med min ekonomi om jag kunde få den för 300.000. Hur skall jag gå tillväga för att få ner priset till 300.000. Tips? Råd? ** Båda bilarna sälj av andra återförsäljare och inte BMW. Vad innebär det för mig? **Ska man göra ett M-test hos motormännen? **Vad ska jag tänka på när jag köper en sådan här dyr bil? Tips? Råd? BÄSTA HÄLSNINGAR SPIN_ 530iA Sedan 4500mil 2004 Info: Automatisk växellåda, Bensin, ACC, kupevärmare fjärrstyrd, alumfälg, skinn ljus, CD växlare 6fack, vinterdäck, navi, telefon, avtagbar dragkrok, mobiltelfon, Hifi högtalarsystem, farthåll, stöldlarm, ädelträutförande. 319.000 KR 525iA Sedan 1500mil 2004 Automatisk växellåda, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Antisladdsystem, MP3-CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, En ägare, Farthållare, Servotronic, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, 18" LM-fälgar, Multifunktionsratt, Navigator (GPS) med TV, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Komfort-Sportstolar, Stolvärme fram, Adaptiva Xenonstrålkastare, Individual tonade rutor bak, Yttertemperaturmätare 329.000 KR | |
Njuren |
Hej,jag kan prova svara nån fråga iaf!C=) Är bilarna importerade så kolla upp dem om du kan, info finns på denna sajt hur du går till väga. Försäkringar kostar skjortan på bilar i denna klass. 530:an kan du nog pruta ner till 300 lock om du cashar den. Lycka till! Mvh njuren BMW - i nöd och lust? |
|
Hej Nej bilarna är inte importerade. Jag har kollat upp försäkringar för dessa bilarna och det lär hamna på 10.000 Kr. Men det är jag medveten om. Synd bara att inte någon kan svara lite pos/neg om automatisk jämfört med manuell samt lite om prist och m-test. |
|
|
Om du vet vad bilen kostade ny kan du räkna med en värdeminskning på 1.5% i månaden och se om priset är rimligt. Du kan också kolla på bilpriser.se |
|
|
Var själv i samma situation för ca 1 år sedan och kan konstatera att automat absolut är att föredra! Maken till behaglig låda har sällan upplevts! Sedan tyckte jag att skillnaden mellan 525 vs 530 var så pass stor att det motiverade det högre priset. Dom jag har pratat med säger att beninförbrukningen mellan aut. & manuell är försumbar, har dock inte själv erfarenhet av manuell låda på E 60. Sedan är mitt tips att köpa en så ny (och dyr) bil av en BMW handlare, trots det ev. högre priset. Du har igen dom pengarna på fri service, helt andra garantier mm Lycka till! |
|
|
Jar har en manuell och har beställt en automat. Anledningen till att det blev M var att jag inte kunde klämma in en automat i den budget jag hade då och inte heller pga förbrukningen. Automaten drar ca 1dl mer per mil i stan och 0,5dl mer på landsväg enligt uppgifterna och det verkar stämma rätt bra. Service är nog inte så mycket mer på en automat. Det är mer saker och mer styrning, men ingen koppling så totalt blir det nog jämt dem emellan. 530 är nog inga problem att den kommer att kännas slö med automat. 525-2004 är på 192hk och den tror jag du kan tycka är lite trött med automat. Har inte så bra bottenvrid som den nya 525 eller 530 har. Skall du bara ha bilen för att åka skönt funkar det säkert bra med automat till 525-193hk, men har du ambitioner att vara en aktiv förare och köra "sportigt", då skall du nog inte välja kombinationen 525i och automat. Sedan som 530-E60 säger, en så dyr bil skall du nog köpa hos BMW. Kan vara måndags ex som man bytt in och bytt märke, därför står de inte hos BMW. |
|
|
SpIN_: Jag tycker du ska prova både manuell och automat och se vilken du gillar bäst. Automat lär ha något högre förbrukning men den ökade kostnaden är i mina ögon försumbar i relation till övriga kostnader som värdeminskning och försäkring. Du får gärna nämna vilka bilar/handlare det rör sig om så är det lättare att ge dig eventuella råd om de specifika bilarna. 530 E60: fri service lär han ju få oavsett om han köper den av en BMW-handlare eller på annat ställe. Om du har bättre garantier om du köper på BMW eller hos en annan handlare låter jag vara osagt... ___ //Ulf |
|
|
Jag var nog lite luddig i min formulering om garantier samt service. De flesta auktoriserade BMW handlare erbjuder idag en förlängning av fri service from dagen då den begade bilen köps, i mitt fall 2 år/5000 mil. Även garantin förlängdes. Mvh Stefan |
|
|
Kul att det var så många som vill hjälpa till. Tusen tack för tipsen. Det är av dessa handlare som jag har tänkt köpa den av. 530iA Sedan 4500mil 2004 Länk 525iA Sedan 1500mil 2004 Länk |
|
|
Är du säker på att den på Framtida Bilar inte är importerad? ___ //Ulf |
|
|
Som Ulf säger så är en riktig provkörning av bilar med manuell dito. automat och bilda sig en uppfattning, personligen gillar jag inte automat till 100% då den tar bort en del av körglädjen på kringelkrokvägar samt när vintern/halkan kommer så blir bilen mera svårkontrollerad gentemot en manuell, men ack så skönt för det mesta. Fast det är min personliga uppfattning av automat. mvh |
|
|
Utrustningen och avsaknaden av regskyltar, på den på framtida bil, tyder på import. Ovanligt med en svensksåld med den utrustningsnivån. Inget fel med import om du är säker på historiken. Det är samma garantier, utom vagnskadeförsäkring och fria servicen. (Vilka inte är garantier utan "mervärde" på svensksålda bilar). Den förlängda fria servicen får du ju också betala för vid köp från BMW ÅF. För ev importbil är det viktigt att du inkluderar dessa extra kostnader i din kalkyl när du jämför priserna. |
|
|
Jag hade valt den 525iA som du länkar till, om jag skulle välja mellan dessa två bilar! Den har visserligen "bara" Business Navi, men den har komfort stolar (extremt sköna), HUD (!!!), Adaptiva Xenonstrålkastare, och snygga fälgar ! Känns helt klart mera prisvärd än 530iA'en... Billigare försäkring dessutom. Jag vet inte om du gillar att köra fort, men jag hade tagit lite mera utrustning framför motor :-) PS: Vilka priser Ni har på bilar i Sverige 329k SEK för en så bra utrustat E60! Jag saknar Sverige... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Head Up Display (HUD) är definitivt en vettig utrustningsdetalj. Tittar aldrig på vanliga hastighetsmätaren. Saknar det direkt när jag kör mina andra bilar. /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.