|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket skilljer det normalt (om något) mellan uppmät hastiget och vad visaren i bilen visar? Hörde att det kunde röra sig om rätt stora skillnader ibland. | |
|
För ett par veckor sen skaffade jag GPS och enligt den stämmer hastighetsmätaren näst intill på kilometern när. Åtminstone upp till ca 130-140 km/h, har inte haft möjlighet att testa i högre hastighet. GPS:en har ju en viss fördröjning men jag tycker att det borde stämma hyfsat om man kör i konstant hastighet. Blev f ö förvånad över detta då jag alltid trott att mätaren visade ca 5-10% fel. Jens |
|
|
När jag kör 100 på mätaren så visar GPS:en 90. Det sitter orginalfälgar på med rekomenderad däckdimension. / Per |
|
|
Märkligt, har också originaldimension på hjulen. Jag kollar förresten hastigheten via Tomtom om det kan ha någon betydelse. Jens |
|
| Har 231 km/h när mätaren visar 240. Mätt på lundblads rullande landsväg i huddinge. | |
| I toppfartsregionen visade visade mätaren på min 330i ungefär 4 km/h för mycket, jämfört med GPS. I laglig svensk motorvägsfart var felvisningen 2 km/h. Detta mätt med fräscha däck i originaldimension. | |
|
200 exakt på mätaren, 196 på gps:en. Nollställer man däremot genomsnittshastighen så får man ju en helt "färsk" genomsnittshastighet som däremot stämmer väldigt bra med gps:ens uppgifter. Har inte kunnat köra fort eftersom vinterdäcken åkte på innan jag provat, de är bara godkända för 210 och jag vågar inte chansa. Om några veckor får man kleta dit sommardäcken så då får vi se vilken skillnad det blir mellan mätaren och gps:en i topphastighet. |
|
|
Vid 256 riktiga visade mätaren 264 // M3 3,2 /// mstrutsen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.