AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
687

Mera drag i min 318i

mo
41
motala3
318i-92
Jag vill ha tips om hur jag ska få mer ös i min 318i med m40 motorn? Säg inte att jag ska byta till en annan bil, för jag trivs så bra annars med bilen.Men jag vill att det ska hända mer när jag gasar på...

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Vid byte av kamaxel, sportluftfilter, sportsystem så kanske du får lite mer effekt. Turbo är ett bra sätt att få markant effektökning men framtida besök hos bilprovningen kommer bli hopplösa. Summa summarum, det kommer kosta mer än det smakar.

Vill även ge dig det råd du inte vill höra, byt bil istället.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Skaffa en gammal slö dieselbil ett tag så garanterar jag att Du kommer att uppskatta prestandan i Din nuvarande bil...=)
Mindre seriösa alternativ

* Sportfilter och sportavgas kommer att få bilen att låta som den gick fortare, alltid nått.

*Klä om bilen helt i kolfiber. Lättare bil = snabbare. Lär väl kosta ungefär som en ny M3:a att klä om bilen i kolfiber men det va ju snabbare bil du ville ha utan att byta bil. =)

Lite mer seriösa alternativ.

*Turbo eller Kompressor lär gå loss på 20-60.000:- minst om du inte bygger helt själv.

*NOS 50-75hk i bästa fall. Går loss på ca 8000:-.

*Plocka ur ALL inredning som inte behövs rensa rubbet passagerastolen baksätet mattorna, rensa allt i bagaget reservhjul. Ytterst lite skillnad kommer att märkas. Inte värt det men det är upp till dig att avgöra

Som du kanske förstår så är det ingen större ide att försöka trimma en 318 och det brukar bli billigare att köpa en BMW med större motor. Du får ju en 325:a -92 för under 30000:- idag så det är kanske en sån du ska satsa på även om det inte är det svaret du vill ha.

mvh

mo
41
motala3
318i-92
Jag får väl börja och titta på nån annan bil..Det får väl bli en 325.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Turbo så klart gör susen annars är det kamaxel o ventil fästena, andra kolvar som ökar kompresion, borra upp, raka + släta o mer i dim på grenrör o hela avgasen, chip, lustgas...
!!!Sportluftfilter ger inte mer hästar utan underlättar andningen dvs motor behöver inte gappa efter luft!!!

MVH Grabber

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
..eller annan motor om du verkligen vill behålla bilen...

mo
41
motala3
318i-92
Är det ett jäkla jobb och peta i en turbo? Finns det färdiga satser och köpa eller blir det och bygga själv? Det måste ju vara enkelt och plocka ur,för annars blir det väl problem på besiktningen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.