|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja då har man haft besök av människor till djur som inte kan skilja på mitt o ditt! Har varit runt min bil inatt o säkert försökt plocka mina 19" fälgar från bilen men inte lyckats pg a låsbultar men räknar tiden då de kommer tillbaka o fixar även dem! ("Inget e omöjligt det tar bara längre tid!") Denna gången blev det "bara" en repa på bagageluckan som de äventuellt lagt en verktygsväska medan de kollat in låsbultarna o av slarv repat luckan när de gått därifrån! AMATÖRER säger jag... Jag har provat att polera bort det men det blev inte 100% , syns lite men det går att leva med tyvär :-( Men nu återstår det ett vänta in dem för de måste komma tillbaka o sno fälgarna. Kan tänka mig att de tagit mönster på låsbultarna på något sätt för att kunna plocka av dem! Så det ända jag kan göra e att vänta in dem med ett järnrör o hälsa dem välkommna :-) Får se hur det slutar! :-) Någon som vet hur de ber sig åt med låsmuttrar kanske o hur säker e man med låsmutrar??? 330ci-02 Individual | |
|
Dom stal fälgarna på min förra bil och när bärgaren kom diskuterade jag lite med honom om hur säkert låsbultar är. Enligt vad han sa så är en låsbult mer eller mindre helt värdelös. Det dom gör att är att dom slår in ett fälgkors i bulten och sabbar hela bulten. Det gör att bulten blir värdelös i fortsättningen men att den funkar till att skruva ur en gång då fälgkorset sitter fast så hårt i det. Resteránde bultar är ju inget problem. Någon dirket lösing hade han väl inte, men det ska väl finnas i härdat stål elelr liknande matieral som inte viker sig även om man försöker slå in fälgkorset i bulten. |
|
|
Mina låsbultar e typ med invändigt grepp om ni förstår mig nu, det e typ en kolv man kör in i bulten när man ska lossa låsbulten! Tänkte att de var lite svårare att plocka. eller? 330ci-02 Individual |
|
|
Tråkigt att man aldrig kan få ha saker i fred. Ett tips kan vara att skaffa fler låsbultar. Inte så värst billigt men jag tror det flesta skurkar backar på att "plocka" 10-20 låsbultar. Finns så många fälgar att de då förhoppningsvis väljer en annan bil. På min nästa bil kommer jag minst att ha 8 låsbultar. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Ja det e SANT! Ska iväg o handla in ett par till så de åtminståne blir överraskade när de kommer tillbaka igen o ser att det e dubbelt så många låsbultar NU! :-) Tråckigt med att man inte får ha ifred sina grejer men hade varit kul o slå in skallen med ett järnrör på dem o sedan fråga dem om det var värt besväret! Skulle frågat dem då om det var värt o byta ut sitt huvud mot 4 fälgar? ;-) Kankse tänker de bättre med spricka i huvudet? vem vet..... 330ci-02 Individual |
|
|
Kontakta intera-sverige.se Dom har låsbyltar med hårdmetalltopp som är rätt knepiga att få bort tydligen. Hoppas det löser sig Asken |
|
|
OK TACK! 330ci-02 Individual |
|
|
Kan berätta följande fall från verkligheten (tror jag...) En man äger en bil av tyskt premiummärke. Bilen är bestyckad med hyffsat stora och dyra fälgar/däck. För att vara på den säkra sidan skaffar han låsbultar som han monterar. Det dröjer inte länge förrän fälgarna är stulna. Mannen tänker till och för att förhindra att de nya fälgar han skaffar inte går samma öde tillmötes, skaffar han 2 uppsättningar låsbultar som monteras. Det dröjer inte så länge förrän även dessa fälgar blir stulna. Mannen härsknar nu till och för att stoppa tjuvarna, byter han nu ut samtliga hjulbultar mot låsbultar. Några dagar senare står bilen på backen igen. På vindrutan sitter en lapp med texten "ge dig nu för fasen"... Man kan alltså fråga sig om det är nån vits att ha låsbultar. |
|
| Skaffa ett bra larm om ni är oroliga,ett som reagerar på vibrationer m.m. sen kan man bara hoppas på att nånn bryr sig när bilen står å tjuter :) | |
|
Men går inte BMW org larm när man hissar upp bilen? På min förra 523 -99 så missade jag att låsa upp bilen när jag skulle skifta hjul och mitt larm gick igång när jag hissade. Där är ju någon typ av nivågivare, det är ju därför man ska trycka två ggr när man åker färja osv. /Daniel |
|
| Jag hade två olika lås muttrar+org funkade bra förutom då det var dags att sätta på vinterdäck på gummi verkstaden, det var inte så glada om man säger så:)) | |
|
det är väl inte alla som har nivå larm eller har jag fel? tror det var tillval till larmet MvH Bmw 4-ever |
|
| på min 320 d -99 går larmet igång när man hissar upp den... | |
|
enda erfarenheten av låsbultar är att de inte går att få bort, ens när man vill det. Det satt en uppsättning runt om när jag köpte bilen. Skulle sedan byta till vinterhjulen... å vad händer... jo, låsbultarna sitter FAST! INGENTING funkade... inte ens ett 2m järnrör som förlängare på dragskafet och jag som väger dryga 100 pannor hoppandes på förlängningen fick dem att lossna. En tur på 6 mil med endast låsbultarna på plats, 4 utslitna borrar, inte ens induktionsvärmning funkade. Slutade med att hela navet fick plockas bort och bultarna fick borras ur från insidan där metallen inte är härdad, som skallen på bulten... Aldrig mera låsbultar för min del.. // Erik |
|
| Jag har också tänkt att skaffa flera låsbultar,men då är det större risk att de skadar fälgarna,kanske bättre och biligare att de tar fälgarna så man får ett par nya från försäkringen;) | |
|
Jag har sj plockat bort låsbult me invändigt grepp. Jag skulle prova ett par nya hjul av en kille som jag ev tänkte köpa. De va ganska breda utåt så jag ville provköra bilen me hjuln på vilket va helt ok. Men när jag monterat dom glömde jag mitt dumma nöt låshylsan i en bult.. När jag sedan skulle ha bort dom tog jag bara en huggmejsel av lämplig storlek ock slog in i bultarna en efter en, och vred runt me hjälp av skiftnyckel modell större, gick kalas! Så här är det: Vill de ha hjulen tar dom dem.. iaf tror jag det //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Min 330 har 2 larmlägen. Ett utan vibration (för färjor och liknande) och ett med (1 resp 2 tryck på fjärrkontrollen). Gogi, är det inte så på din 330c också? Ingen aning om detta är tillval eller standard, eller om det ens hjälper för att hindra att fälgarna snos | |
|
Okej, man kan givetvis resonera "vill de ha dem (fälgarna) så tar de dem". Jag håller fullständigt med och tror på det resonemanget. Inget är omöjligt och verktyg är ju gjort för olika ändamål. Finns inget verktyg som funkar, så fixas ett av tjuven. Det är jag övertygad om. Allt går att ordna. MEN, varför inte göra det så svårt som möjligt. Se till att jävlas lite tillbaka. Fixa låsbultar av olika uppsättningar, dubbelt på var hjul. Tyvärr så är jag lite kluven då jag själv haft ett jäkla problem. Bultarna som skulle vara av väldigt god kvalitét verkar slitas ut väldigt fort och nötas av i kanterna. Det innebär att det bara är en tidsfråga tills hylsan kommer snurra runt och ej greppa bultarna. Farligt och sjukt läskigt, med tanke på hur svårt (för att inte säga omöjligt) det är för en vanlig person med en standarduppsättning verktyg att få av bultarna sedan. Risken finns att man slopar bultarna eller köper nya till våren när sommardäcken flugit på. |
|
|
Much Too Young: kan hålla med "varför inte göra det så svårt som möjligt". Nackdelen med det är att många istället förstör andra saker istället om de inte lyckas med sitt ursprungliga uppdrag. hellre blir jag av med vingen/fälgarna/nån lampa än att de repar lacken runt bilen/slår bulor i den eller liknande. MEn självklart har även jag låsbult/ låser alltid in bilen i garage natt som dag/ placerar inga synliga värdesaker i bilen mm. Allt för att minska risken för att sånt händer mig... Kan ta som exempel. intill företaget jag jobbar för ligger en mindre bilhandlare. Han har ofta lite bilar stående utanför dag/natt pga utrymmesskäl inne. En natt fick han besök av nån person som antagligen tröttnat på bensinpriset. Alla bilar hade låst tanklockslucka. Pga detta är det fick samtliga bilar bändmärken i bakskärm/bulor/skadad lack.. hade det bara vart att ta bensinen hade det troligtvis inte blivit så.. Det va så jag menade.. ofta är det nog de som inte har en aning om va de sysslar med som förstör bilen under arbetets gång.. proffs kan nog sin sak och lyckas med bättre metoder än att utföra skadegörelse.. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
Njuren |
Heinz_keller : Killen du köpte bilen av tittade visst inte på Bosse Bildoktorn, "det bästa som finns är kopparpasta!!" =) BMW - i nöd och lust? |
|
BMW-Per : Jag vet faktiskt inte om jag har den funktionen på min 330 men skulle tro det eftersom den e Individual så kan tänka mig att den har den funktionen. Undrar bara om jag kan testa det själv genom att låsa bilen med 2 knapptryck o sedan prova gunga bilen? Går det tror ni? 330ci-02 Individual |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.