|
|
|
|---|---|
|
Tja Har ytterst lite rost på två ställen på bilen, vid kanten på bakluckan och nere på vänster framskärm, syns knappt men finns ändå där! Har aldrig gjort detta förr men tänkte fixa bort dom innan det blir värre och ja undrar vad man kan använda för att slipa om man inte ska blästra som jag förstått är det bästa sättet !? -- Första bmwn nu :] -- | |
|
Välkommen till forumet. Under Gör-det-själv till vänster finns mycket smått och gott, bla dessa två Länk och Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Okej tack VillaRosa ! Någon som använt sig av något annat verktyg eller maskin istället för bläster som räcker för små rostställen ? Tänkte få bort rosten nu såfort som möjligt bara och sen på med zinkspray och låta det va tills det bliviti lite varmare och då på med lack så man kan ta polering samtidigt. Funkar väl att göra så eller bör man köra hela proceduren med rostlagningen på en gång ? Dum fråga kanske men är helt ny på detta området :) -- Första bmwn nu :] -- |
|
|
Jag använder en rund stålborste på min borrmaskin, fungerar hur grymt som helst till små fläckar, även större.. men tänk på att du får ha en någorlunda högvarvig maskin, annars tar det evigheter... Hälsn. Mattias riktiga män rattar bmw |
|
|
SonOfAGun, tack det var något sådant jag ville höra :) Så man slipper införskaffa andra verktyg för detta! Ska kila in på biltema imorrn och kolla om de har några bra stålborstar då. |
|
| Biltemaborstar duger inte enligt mig då rost finns kvar i porerna och återkommer. Satsa hellre på en roterande bläster från Perago. Dom fungerar mycket bra men kostar en slant. Jag har haft min i nära 10 år så det är välinvesterade pengar. Länk Säljs hos ClasOhlsson, Jula, Järnia, mfl... | |
| 3M's borstar som också finns på Clas Ohlson ska göra underverk. Ska själv testa med dessa när kung Bore behagar släppa greppet om Skåne framemot midsommar om vi har tur... | |
|
franXz_ det hjälper inte med att bara spraya på sink spray eller galv spray du måste spraya på en täckfärg med. fukten kryper igenom galvsprayen. schnellfahrer |
|
|
Helt riktigt som powermac skriver. Det går inte att borsta bort rost med ett bestående gott resultat. Även om det ser ut som rosten är borta döljer sig microskopiska rostfragment. Rost är som cancer(nästan värre;)) Finns det minsta lilla kvar så kommer det att börja växa igen. Bläster är det överlägset effektivaste sättet att få bort rosten på. Dessutom är en blästrad plåtyta mycket bra att lackera. Färgen fäster bra. Ett sätt att slipa bort rost är med en vinkelslip. Det finns en speciell klinga med små lameller av slippapper på som är effektiv till jobbet. Finns på biltema. När det gäller rostlagning så är det bäst att du gör jobbet ordentligt och grundligt. Mektipset här är super. Skulle råda dig till att göra hela jobbet på en gång. Åk till en gds-hall om det är kallt och det känns väldigt akut. |
|
|
Tack för alla tipsen. Ska fundera på vilket som passar bäst just nu ! mika > Okej, vilken typ av täckfärg? menar du grundfärg eller ska jag på med orginalfärgen ? -- Första bmwn nu :] -- |
|
|
grundfärg + din vanliga billack samt klarlacken. schnellfahrer |
|
| Färgen lägger du i flera tunna lager. Men se till att få plåten riktigt ren från rost ner i porerna. åk INTE runt med bilen innan du har målat alla färglager. Man ser ofta bilar på stan som kör runt med lagningar bättrade med enbart grundfärg för att göra slutjobbet sedan. Detta är förkastligt då grundfärg SUGER upp vatten och rosten är i gång på nytt... | |
|
franxz bläster= oslagbar rengöring av rost....... likaså om du skulle spackla en buckla efter en krockskada =renplåt sedan spackel använd alltid elastisk spackel. sedan alltid grundfärg, täckfärg samt klarlack. hör av dig om du får problem. lycka till grabben. schnellfahrer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.