AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
865

Byta framfjädrar

fr
26
franXz_
323i -96 Limo
Tjatja
Har precis skaffat mej min första BMW o det blev en 323 limo!
Fick med 2 nya framfjädrar som förra ägaren inte hunnit sätta på så nu hade jag tänkt att göra det själv! Är ingen stormekare men har heller inte tummen mitt i näven.
Är det svårt att byta ?
vilka verktyg behöver jag ?
Vad mer än fjädrar behövs eller rekomenderas att byta samtidigt?
Någon som kan förklara hur man skall göra eller hänvisa till någon bra sida ?

har sökt lite men de flesta trådar är bara luddiga..
Visa vad ni kan nu :)

-- Första bmwn nu :] --
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Länk

det d behöver förutom normala verktyg är fjärderspännare
du bör göra en hjulinställning efteråt.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
fr
26
franXz_
323i -96 Limo
Det där mekartipset är ju till bakfjädrar på 5-7 serien.. går det verkligen följa den ?

Okej fjäderspännare ska jag låna.
Ingen annan som vill hjälpa till lite ?

Byta fjädrar fram kan vara lite jävligt om man inte har gjort det innan bak är inga problem. Jag lämnade in till en icke BMW verstad och de bytte dämparna + fjädrarna för 400kr per sida.

Passa på att byt genomslagsgummi + dammskydd när du byter.
Som sagt du bör göra en hjulinställning efteråt. Kan ju vara ide att kolla bussningarna osv innan så att du inte behöver göra en hjulinställning till bara för det.
fr
26
franXz_
323i -96 Limo
Det lät ju inte så farligt dyrt.. får kolla runt lite vad de tar för o byta här då!
Hittade den här sidan, verkar skitbra.
Vart sitter genomslagsgummit ? och vilka bussningar gäller det ? går det att visa på sidan kanske ?
*frågvis* :)

fr
26
franXz_
323i -96 Limo
glömde länken Länk

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
nr 10 och 12 på denna: Länk

bussningar: sitter i nr 1 på ovan länk och nr 5 på denna: Länk

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
fr
26
franXz_
323i -96 Limo
tack för svaret gti_charlie !
Ska åka förbi en verkstad senare idag och höra om priser men kan passa på att fråga nu om det är mycket jobb att byta dessa bussningar och genomslagsgummit och dammskydd ?
Är något av dessa enklare att byta själv (enklare än att byta fjädrar) så man kanske kan slippa be verkstaden byta så det kostar massa extra i onödan ?

Genomslagsgummit/dammskydd trär man bara på dämparna när man har loss dem, lär inte kosta något att byta kostar kanske 200kr att köpa hos Mekonomen eller BMW. Gummibussningarna är lite svårare och kostar 1000-3000:- för bägge om de nu behövs bytas.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
bussningarna övertill kan man kolla lite ovetenskapligt genom att ta på sig handskar och skaka ordentligt i fjädern. be någon annan titta på bussningen.

undre är lite svårare att se, men kan kan ju se om den är torrsprucken och så....

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
fr
26
franXz_
323i -96 Limo
Jaha det var ju bra ! Bussningarna får vänta får hoppas att dom håller ett tag till. Ca 1700:- fick jag pris på på en verkstad, ska få prisuppgifter från en annan imorgon. Han sa att det finns ju en chans att något rostat fast eller att man drar sönder något så va svårt att säga pris exakt.. vad exakt menar han ? låter riskabelt :S

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
ofta kan du sätta prisgräns för vad det får kosta så du inte blir skräckslagen sen.
fick fastpris på bmw göteborg för att byta båda hjullager 4000, det slutade på typ 4340 men jag betalade 4000.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
fr
26
franXz_
323i -96 Limo
Okej, jag fick pris på 1000 kr på en verkstad nu så ska lämna in den där på måndag! Nära och bra sen vet jag om en bekant som jobbar där, kan vara bra om man "känner" någon, tänkte att jag skulle vara med och kolla också! Får hoppas att det går smärtfritt :)
Tack för alla svar, perfekt forum det här !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.