|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har länge funderat på att konvertera en 325 e36. var till och med så att jag köpte en som jag skulle använda men sen blev jag påkörd och fick skrota bilen. då försvan lusten. Men nu är jag sugen på att göra det i sommar. jag måste vänta till sommaren för att jag inte har något garage att vara i så jag får vara utomhus. Men nu till frågan. Jag hade tänkt att ladda ca 0,5-0,6 bar, och då undrar jag om man måste ha smidda kolvar för att det ska hålla eller räcker det med att man svarvar orginal? Måste man ha smidda vevstakar också eller det räcker kanske också med orginal. Jag ska bara ladda lite men jag vill att det ska hålla. Jag tänker renovera och ballansera motorn. Skaffa andra spridare ca 350cc. m3:ans lmm Lagom bränslepump turbo och ic från någon volvo finns det något mer man behöver göra måste jag byta kammar också kanske? Detta turbo bygge är meningen att vara snik. jag ska lära mig lite under tiden så man vet hur det funkar. så det ska inte vara några avancerade grejjer. Tack på förhand! Mvh/ johan | |
|
Det som är klart viktigast om man skall turbokonvertera en motor är att man kan styra, turbotryck, bränsle och tändning. Skall du ladda 0,5 bar så behöver du inte andra kolvar, bättre stakar eller nya kammar. Köp en topplockpackning som sänker kompen ngt från PPF. Sen det där med "snik" är ett rätt vitt begrepp. Det som sen är en förutsättning för en lyckad konvertering är inställningen av motorn. Jag skulle kolla det svenska motorstyrsystemet "Nira". Vad jag förstod från deras hemsida så kan systemet hantera de flesta av BMW:s givare. Sen be ngn som kan att ställa in det åt dig. E |
|
|
ok, så då behöver det inte bli så dyrt då...:P själva konverteringen klarar jag av att göra själv men sen är det som du säger viktigt att ha rätt inställningar för bränsle, luft och tändning... men det skulle jag nog inte klara själv...kanske om jag får lite mer erfarenhet av sånt men det får jag nog med tiden. Själva oljeförsörjningen till turbon...behöver man någon pump till den eller är den självförsörjande bara man kopplar en slang från någon behållare...eller kanske botten av motorn så den tar motoroljan. Sen undrar jag hur mycket man ska sänka kompet för att inte det ska spika....och vilken packning man kan använda till det... Tack för svaren..! Mvh/ johan |
|
|
Tänk på att en turbokonvertering inte är "bara". Det finns en massa parametrar att ta hänsyn till. Du kan fixa ett T-kors vid oljetryksmätaren och därifrån ta olja till turbon. Som du förstår kan det vara bra att ha koll på oljetempen, eventuellt kan det behövas en oljekylare. Körstilen är rätt avgörande här. Returen från toppen ner i tråget bör ligga över oljenivån och returröret bör ha större diameter än "inflödesslangen" Turbon bör även vara vattenkyld. Eftersom du har tid till sommaren och eventuell turbokonvertering så rekomenderar jag att du börjar "plugga" motorer. Det är en hel vetenskap. Det finns så mycket att tänka på så man behöva skriva en hel uppsats i ämnet. På Länk finns ett företag som kan hjälpa dig med såväl delar som kunskap/inställning av motorn. En hållbar konvertering kostar ca 50 tkr och då gör du mycket jobb själv. (En turbo kostar 10-15 tkr Motorstyrsystem 12 tkr osv.) En liten detalj sen är att bilen i och med konverteringen blir olaglig att framföra på allmän väg. Samt att du i princip aldrig kan få den laglig med turbo. Men det visste du väll redan. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.