AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
525

Fler cylindrar/ventiler = Snabbare acc??

ReiaH
Jag undrar hur antal cylindrar och ventiler påverkar acc. Ska man ändast hänvisa till HK när man ska bedömma acc.?
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Man kanske kan undra vad bilen väger, vad det är för växellåda, vad det är för däck, vem det är som kör, osv.

Enkelt kan man ju säga att en V12 med 48 ventiler antagligen är lite vassare än en fyra med 8 ventiler
ReiaH
Ok..jag har en 6cyl 24v med 155hk
och nu antar vi att jag ska upp mot tex en calibra eller nott med 4cyl och 8v men med 155hk...vilken bör vinna om vikten är samma?
//Andy
Du tar med all säkerhet Calibran med 8v, även med 16v kan jag nästan lova!

MVH

//Andy
det går itne att säga vad man ska kolla på för att mäta acc. det är ett förhållande mellan effekt/vrid/vikt/fäste.

ta dom stora amerkanarna med V8 tillexempel, inte så många hästar, men ändå bra prestanda pga vridet.

Det mest intressanta är ju att kolla på et effekt/vrid diagram.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
dannej:Du har så rätt så. när det gäller 0-100

MVH
Hasso
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Generelt så kan man säga att en 2v motor har bättre flås på låga varv än en 4v motor, men med dom moderna motorstyrningarna så har det gått att komma runt det (variabla kamaxlar, varibelt insug).Ta ett ex; golf gti 8v mot en golf gti16v så orkar inte 16v med 8v från 0-100...
ReiaH
Tack för svaren. Det låter bra det, vill ju inte förlora ett race mot min polare som äger en calibra 8v...iofs den har 115hk medan jag har 155hk och 24v...ska bli kul å se sen när han fått K-kort.
En calibra är ju itne mycket att hänga i granen, inte ens turbon har några bra prestanda, 205hk eller vad det är. och det är värstingen...

323E21terror
dannej jag avskyr opel men måste ändå tillägga att Calibra Turbo har 204hk och är väldigt billigt byggd "poröst" så bilen väger väldigt lite samt hade lägsta CW värdet av i princip alla bilar som byggdes det året den kom ut. 204Hk i Opeln fall resulterar i en acceleration från 0-100 på 6.9s medan toppfarten är hela 245km/h vilket inte är fyskam..samt bilen har fyrhjulsdrift vilket gör den synnerligen startsnabb.

Att kvalite'n är totalt usel och att hela bilen saknar identitet och är en enda plastracer som så många andra tafatta försök från olika biltillverkare att bygga en lätt och förhållandevis billig bil med bra prestanda. HAr erfarenhetr från dessa och växellådan och fyrhjulsdriften har en förmåga att haverera och få fyrhjulsdriften lagad kan kosta upp till bilens värde i vissa fall......men rätt snabb är den ändå det går inte att blunda för, tyvärr.

farten är min drog
jag ser inget sportigt i en calibra, modellerna utan turbo är ju enbart ett stort skämt.

Såg en som hade fått köpa ny växellåda.. eller rättare sagt han hade haft tur så något försäkringsbolag hade fått stå för den, den kostade i alla fall 70.000:- det är ganska mycket, med tanke på att en växellåda till en Diablo tydligen kostar 80.000:- och jag tror den håller bättre klass.

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Jag håller fullständigt med. Toyota Celica är min plast-bils favorit. Den ser ut som den har 300 hästar men i själva verket sitter där 90 (?) japanska åsnor under huven. Pinsamt. De som köper dessa bilar måste vara folk som vill ha en häftig bil men utan att betala för det. Ännu mer pinsamt är det när de verkligen lägger ner arbete på dessa sportbils-wannabes, typ köper till plastkjolar, dubbla slutrör osv och sedan glider omkring med rutorna nere spelandes någon musik så att alla ska höra. Det tycker jag är att göra bort sig i dubbel bemärkelse, dels visar det att man inte vet ett skit om bilar, dels visar det precis hur ytlig man är.
BMW323
323:83 vs celica:86 (143hkr) vem vinner??
tuvham> finns väl endel bmw ägare som inte heller riktigt har koll på vad dom har under huven, exampelvis under "varför måste dom" galleriet. 316 och 318 har väl inga skräckinjagande prestanda precis, inte 520 heller.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.