AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.507

BMW 530 e34 touring vs Volvo 855 turbo - Prestanda och bensinförbrukning

Sida 3 av 3
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
leszek.

"Min mors SAAB 2,3t -04 dricker 0,90 l/mil i samma farter! Den kostade bra bit över 250K!!!

Då har jag 25 extra hk, samt betydligt fler Nm att leka med. Dessutom bakhjulsdrift. Helt enkelt mer körglädje!"

Har du verkligen så himla mycket mer Nm att leka med då? Du kanske har mindre Nm i vissa lägen att leka med....

Om jag minns rätt så har din 535 305 Nm som max vid 4000 rpm!? SAAB 2,3t -04 kanske är en lågtryckare? Då lär den väl ändå ha i krokarna av 270 Nm som max, men detta då redan från under 2000 rpm och hela vägen upp en bra bit, förbi 4000 rpm skulle jag tro.

Frågan är då vad du har vid 2000-3000 rpm? Troligen mindre att leka med ;-)

Dr Tinnitus
le
234
leszek
BMW 535 -88
Du har nog rätt. Men iom att det är en lågtryckare känns den som ett gummiband att gasa med. Min kommer direkt!

Hela grejen är att jag tycker att vi idag har mycket fin standard på bilar. Folk stirrar sig blinda på petitesser!! Visst en E39 540 skulle sitta fint. Men en "fattig" fabriksarbetare som jag kan mycket väl nöja sig med en E34 525 tex.
Sure - vissa bilar drar mycket. Men det var värre för!!!

Jag äger en Cheva från 1930. Den har 50 hästar och toppar 90 nerför. Men då krävs 2 filer då bilen är instabil och ramen flexar 5 cm redan i 50.
Smygkör jag kanske jag kan lägga mig runt 2 liter/mil...
Fjädringen är bladfjädrar och knäleder. Den funkar än idag. Det gäller att anpassa sig. Antagligen har ingen kört ihjäl sig i den... Och där snackar vi om krocksäkerhet i form av en smidd frambalk!

Hur tror ni att jag känner mig när jag sätter mig i min -88 med 30K mil, och känner man någon skillnad mellan min -88 och morsans -04? NEJ!
Man glider helt enkelt fram som en kung!
le
234
leszek
BMW 535 -88
Men nu, tillbaka till tråden...

Oavsett vilken bil är bäst, så känns det som att man inte kan svika märket.
Det är liksom lite som med Alfa - bilarna må ha blivit bättre med tiden. Men jag har precis gjort mig av med 2st 33:or. Va f-n tänkte dom med när de gjorde bilarna. Allt är underdimensionerat!!! Men en sak är säker. Någonstans där inne bland all rost känner man lite av den passion Alfa-ingenjörerna känner för sitt arbete och märke. Då och då återspeglas racekänslan. Av de få gångerna jag lyckats få igenom Alforna genom besiktningen - jäkla vad kul det varit att köra!

Lika så är det med BMW. De kanske må vara dyra och något svagare än Volvo. Dra mer soppa osv. Men jäkla grabbar. BMW är BMW. Ingenjörerna i Tyskland har en känsla för det de gör, och de gör det förbannat bra!

Måste sluta nu - blev allt för känslomässigt. Snyft...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.