|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på en BMW 530 e34 touring. Vet ni vad prestanda och bensinförbrukningsskillnaden är mellan den och en Volvo 855 turbo -94? Tack på förhand! | |
| Volvon vinner i bägge. Ganska mycket bättre prestanda och någon dl snålare per mil. | |
|
530 V8 eller R6? Prestanda något bättre i Volvon än 530i V8an och betydligt bättre än 530i R6. Bränsleförbrukning och försäkringspremie är lägre också. Det är min kvalificerade gissning. Flåklypa |
|
| Flåklypa: Han syftar på 530 V8 eftersom modellen med rak-sexa inte fanns som touring :) | |
| V8:n | |
|
Ok, nytt för mig. Fortfarande något bättre prestanda, lägre förbrukning och lägre f-premie om det är dessa saker du prioriterar. Flåklypa |
|
| Vad bör man prioritera i BMW:n gentemot Volvon? | |
|
BMW'n är roligare att köra (trots sämre prestanda), har avsevärt bättre kvalitetskänsla och känns allmänt bättre byggd. Dessutom är BMW Snygg, och Volvo är tråkig. Lätt val, med andra ord. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Att BMW:n skulle vara snygg och volvon tråkig är ju ord som allt som óftast kommer från bmw fanatiker. Av egen erfarenhet vet jag att många "utomstående" tycker att e34 touring är en av de fulare bmw som byggts. Alla tycker olika när det gäller utseendet på bilar. Personligen tycker jag att 855 är snyggare än e34 touring. Vilken du ska välja beror på vad du proioriterar. 530 +Komfort +inköpspris +kvalité +Motor -Bränsleförbrukning -Lastutrymme 855 T5 +Prestanda +Bränsleförbrukning +Motor (trimvänlig) +Lastutrymme -Inköpspris -Kvalité BMW är en mer robust bil. Men volvon duger gott den med. |
|
|
Generellt tycker jag att Volvo 855 turbo är snygg när den är i vinröd metallic. Dock svårt att hitta en sådan med manuell. Jag har ingen BMW-ägarerfarenhet men är villig att ge den en chans. Jag är ute efter en "brukskombi" på upp till 35 000kr. De två som är bl a naturligtvis intressanta är 530 och 540 touring. En kompiskompis säljer sin 530 e34 -94 (21000mil) för 30 000kr. Har provkört den och uppfattar följande fel och problem: - Känns som framvagn vibrerar runt 100-120km/h - Drar lätt höger när man släpper ratten - Imma/läckage från avgassystemet ungefär vid bakaxeln + noterad i besiktningsprotokoll som bra att veta om läckage - Mycket stenskott på framhuven - Stenskottsskada på framrutan ca 6mm brett - Motorn verkar gå bra Utrustning: - Helläder (men skitig inuti) - M+S på originalfälg - Ytrost i skarvar här och där - Ac som jag tror funkar (svårt att testa i minusgrader :) - Originalstero. - Inget mer. Den ser ut som om man kört runt med den som en lastbil (Volvo 245 :) Är priset bra? Vad tycker ni? 20 000 billigare än motsvarande 855 turbo tror jag så det liite extra i bensinkostnad kanske inte gör något. (Obs har skrivit om detta i ett annat forum också men tänkte fråga det här med) |
|
|
Fick jag välja jämförbara bilar med samma pris skulle jag ta Volvon, rostskyddet bör vara av intresse för så pass gamla bilar också. Är BMWn nästan 50% billigare än motvarande 855 turbo (om den nu är det) skulle jag ta BMWn. 855an håller generellt hög kvalitet, minst lika hög som e34 touring, även om den känns billigare inuti än BMWn. Modellen kom -92 att jämföra med e34 som kom -88. Flåklypa |
|
| Men E34 touring kom 91/92 (?) så dom har alla "nyare" små saker som inte de gamla e34orna har | |
|
Jag tänkte på när modellserierna släpptes. 855:an kom senare än -92 också men grundkonstruktionen härstammar från tidigare år. Flåklypa |
|
|
En italienimporterad (2L turbo) T5 tar man i prestanda med en 530iA Touring enligt min egen erfarenhet.Bensinförbrukningen är ungefär detsamma,körde fullastad 30mil runt 0.97 med 530in.Tänk på oljepumps bultarna bara.Lyssna så den inte tickar,eller kolla med ägaren så att det är åtgärdat. Reservdelar är hyfsat billiga till E34.Tror inte dom är dyrare än till en volvo 850.540 touring är i en helt annan liga så att säga,bra prestanda och underbar att köra...men ack så dyr i försäkring och bensinkostnad. |
|
|
Bimmerbåjj: Körde du 30 mil fullastat så antar jag att du har mätt under en semestertripp. Dvs mycket landsvägskörning. Då är inte 0,97 särskillt bra i sammanhanget. Vågar gissa på att en 855 T5 skulle klara sig på 0,8 vid landsvägskörning med full last. Det är ungefär vad min gamla saab turbo drack fullastad vid längre körningar. Jag visste inte ens att det fanns T5:or med 2 liters motor. Normalt sett har de 2,3 liter under huven. |
|
|
De italienska är på 2L eftersom dom har en skattegräns över 2L motorvolym. Flåklypa |
|
|
LexCom Nja 100% landsväg var det ju ej,kompisens V70 2,5 tog 0,9 samma sträcka. Ang 2 liters T5,så jo visst finns dom.Därför skall man se upp med vissa T5or på blocket,då dom kan vara italien-importer.Dom har ett annat skattesystem som bestraffar bilar med över 2L motorvolym. |
|
Gemini__ |
En sak är säker, en T5:a är allt annat än bränslesnål. Har ej ägt någon själv men mina kompisar har (V70Rx2, 850R, 855 T5-R, 850 Turbo samt 855R Italienvariant). Volvon är dock mycket bil/prestanda för pengarna iaf. Men det är klart, vill din kompiskompis ha 30000:- för sin 530 är det väl bara pruta lite och slå till, då kommer du billigt undan (om bilen är i hyffsat skick). Volvon ligger lite högre i pris som sagt. Jag skulle siktat in mig på en Volvo iaf. Mvh: Thomas |
| Bränslesnål relativt sett i jämförelse med en V8:a... | |
|
Jag tycker absolut du ska satsa på E34:an. Det är en riktig bil byggd för Autobahn med superb kvalitetskänsla. Dessutom en av 90-talets vackraste karosslinjer och underbart sofistikerade motorer (utom 518i). En riktig "panzerwagen". Volvon är säker, rymlig, barnvänlig... en i mängden, medioker och tråkig. Rakt fram-prestanda har jag inte en aning om och personligen så spelar det ingen större roll. Power is nothing without control. Jag är jättepartisk. Lockar Volvons extra hästkrafter och krockkuddar så köp du den. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
BMWn är en finare bil men volvon är nog tveklöst den bättre bilen! Snålare, snabbare, säkrare, rymligare, troligtvis hållbarare Gissningsvis därför man får betala så mkt mer för volvon, du får vad du betalar för! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.