AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
763

Service av e36

Hejsan! Jag har en kompis som går fordonsprogrammet på gymnasiet och har erbjudit sig att serva min bil helt gratis förutom materialet, vilket lät väldigt bra!

Men så undrar jag hur mycket man behöver byta vid en service, han radar upp en massa saker och det blir en del pengar om man lägger ihop allt men man vill ju samtidigt att den ska gå bra! Han sa att han skulle byta oljefilter, bränslefilter, stiften och göra en hjulinställning så att det inte vibrerar när man bromsar och såvidare, vad tror ni?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hjul-inställningen ingår ju inte i vanliga servicen... men resten är rätt mycket standard förbrukningsmaterial vid en service

___
Vagnparken: Länk
Okej, såg precis på gamla kvitton från förra ägaren att stift var bytta -00, detta är en bmw 325iC -94 och har gått 21000 mil. Hur ofta behöver man byta stift? det jag märker som är konstigt med bilen är att om man gasar på till högre varv och hög hastighet så blir bilen plötsligt betydligt svagare, vad kan det vara då som ska åtgärdas?

MVH
Micke
Visa användare
71
zcuse
BMW 225e Active Tourer -24
BMW 520d Sedan -17
Beror ju på när insp 2 gjordes senast. Om det inte finns stämpel i boken för insp 2 senare än mars 2004 hade jag

bytt:
Olja+oljefilter
Bromsvätska
Kylarvätska
Tändstift
Luftfilter

sett över:
Bromsar+bromsledningar
kupéfiltret
växellådsolja
bakaxelolja
fläktremmar
spindelleder

4hjuls inställning är aldrig fel.

Finns lista för inspektion 2 i din servicebok, be din polare gå igenom den så är du på den säkra sidan.
Okej! verkar som den har varit på inspektion 2 precis innan jag köpte den! Kanske är andra saker än det som görs på inspektion 2 som behövs då!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag skulle bett han byta ut samtliga bussningar :)

Bussningar i sig är jättebilliga att köpa men bytet är mindre kul, ett jävla bök utan rätt verktyg. Det är något du "tjänar" på om du låter polaren göra det, att byta olja och sånt är ju inte så avancerat eller tidskrävande. Bussningar däremot..

Har bilen gått 21 kmil så är det minst sagt dags snart.
okej bussningarna alltså, vad indikerar på att bussningarna är gamla och behöver bytas?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tjaa.. klonkade ljud, bilen drar åt något håll vid inbromsning, bilen känns som en båt, den slingrar sig på motorvägen men ofta hör man klonkade ljud från bakvagnen. De så kallade silentblocken, den större gummibussningen finns 2 sådana, skulle vara bra att byta.

Framvagnsbussningar skulle jag också bytt.

Ett par bussningar kostar ca 300 och arbetet går på över tusenlappen. Man kan ju göra detta själv men det är lite frustrerande utan press och andra ändamålsenliga verktyg.

Sök lite på forumet om bussningar så har du och läsa och då blir du nog övertygad att lägga några 100-ingar på bussningar och låta polarn byta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.