|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vet att det finns två vägar för att åka till örebro, vilken är den bästa vägen? vill säga dom bra motorvägarna? | |
|
Well... Bor du norr eller söder om stan? E18 norr om stan har ju två filer till Enköping sen är det vajer en bra bit. Södra vägen är trevligare i mitt tycke. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Beror på var i Stockholmsområdet du startar, och när. Är du på norra sidan tar du E18 via Enköping-Västerås, är du på södra sidan är det E20 Södertälje-Strängnäs-Eskilstuna som gäller. Startar du i city kvittar det, om det inte är mycket trafik ut ur stan (typ fredag eftermiddag) - då är det oftast snabbast att åka E18. /// Gunnar E. |
|
| det jag vill ha är den säkrare vägen, vill säga om möjligt, två filigt, vaher samt vägbelysning. vilken är bäst på så sätt? | |
|
Kör du e18 via västerås till örebro så är vägen dåligt belyst. Sträckan enköping-hummelsta är känd som "dödens väg". En sträcka på 6 km som många har smällt på, saknar vajer och är ett omdiskuterat ämne i västmanland. Men ja, ni vet ju hur politiker funkar och hur bra skatten används. Den södra vägen minns jag inte, men har för mig att den inte heller är vidare bra belyst. E18 vägen är från city till, via västerås, örebro ca 205 km Den andra södergående vägen via södertälje, eskilstuna är på 191 km. |
|
|
www.sj.se om du vill åka säkert ( alltså inte vad gäller ankomst tid då...) annars är det ganska skit det samma bägge alternativen har sina bättre och sämre delar Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Kör du E18 så har du som sagt den ovan nämnda sträckan Enköping-Hummelsta som trots mycket och tung trafik är enkelfilig landsväg. Där händer det väldigt ofta olyckor, men det beror på vilken tid på dygnet man kör där. E20 är fin tills du kommer till Kungsör, då blir den till enkelfilig landsväg fram till Arboga sen är det motorväg igen. Har kört uppskattningsvis 6000 mil på dessa vägar i mälardalsregionen under tre år och inte råkat ut för en enda olycka så chansen/risken är nog ändå inte så stor för en olycka. Så i risk sett så kvittar det nog vilken väg du tar, men du får väl köra försiktigt! :) //Daniel |
|
| Det blir klart södertälje vägen som alla säger till mig, har fått höra från annat håll oxå att enköpings vägen var den sämre | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.