AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.408

Muthärva vid Bilprovningen

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ge
639
George.K
330ci - 02
Tyvärr är det inget som chockar längre.

Men å andra sidan, så är det nog inte enda stället i Sverige som det fuskas i, så folk ska nog inte höja på ögonbrynen för mycket.

Detta är nog vanligare än folk tror.
Men vad har dom gjort i gengäld då?? Fixat tider vid sidan av?? godkänt felaktiga bilar?? det har jag saknat i raportering både från Kungsbacka och nu Hedemora vad ASb har "hjälpt" kunden med...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ge
639
George.K
330ci - 02
Jag hatar att spekulera, jag vill ha fakta på bordet.

Men jag gör ett försök ändå.

Tror säkert det är nån firma (skulle inte förvåna om det är importbilar), som betalar/mutar dom på bilprovningen.

Nånstans måste ju fusket börja. Fanns ett företag här i trakterna där jag bor, som hade hur många skabbiga bilar som va importerade, och som alltid hade en tendens till att rasa ihop efter det att bilen blev såld.

Klart det ringer i klockorna när man för höra om sånt här.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Eftersom mutorna var sprit, öl etc. så kanske man kan sätta bitarna på plats? Vart är alkohol billigt? Vartifrån importeras det mest bilar till sverige ifrån?
...men jag fattar ändå inte ... vad skulle ASB killarna gör i gengäld med bilarna?? godkänna bilar med tveksam bakgrund/ oklara papper?? eller vad skulle dom "fuska" med eftersom dom fått mutor?? Jesperado kanske har mera info eller är han belagd med munkavle??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Gasar-Magnus: Det SBP-killarna gjort i gengäld är antagligen att godkänna bilar som egentligen inte ska godkännas!
Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
520i Touring-97 (sambons)
Nu vet jag inte hur det är "hos er" men här i Finland gör många bilförsäljare en (frivillig) konditionsgranskning vid besiktningskontoret av importbilar innan de sätter ut dem till försäljning. Kanske det är fråga om ngt sånt att de gett bättre "betyg" än de förtjänat?

Av två onda ting ska man alltid välja det värre! Då får man bonuspoäng!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Gasar-Magnus: Jag har ingen munkavle, men å andra sidan vet jag inte mycket mer än vad som framkommit i media heller. Tråkigt är det i alla fall...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Jag jobbade tidigare på ett åkeri där man "var kompis" med ett par besikningsmän på en viss station.
Där godkändes lastbilar med allt från taskiga bromsar och däck till bilar med allvarliga sprickor i ramen... Inget roligt att sitta bakom ratten på dom bilarna !
Det är tråkigt att sådant förekommer och skönt när det uppdagas !

För er som följer tråden om besiktningen i Uppsala Länk där jag berättar om min "smidiga" besiktningsman vad det gäller stylade och trimmade bilar...
Jo, jag tycker att det är en annan sak. Ja, jag vet att det kan ses som dubbelmoral, men det står jag för.

Jesperado: Du kan kanske bringa klarhet i vad som gäller ang. vad som är lagligt/olagligt att göra med sin bil (se Länk )
Ge
639
George.K
330ci - 02
Visst är det tråkigt, men som sagt, inget som chockerar.

I bilbranschen så fuskas det till höger och vänster så man ska inte bli allt för chockad av detta.

Men det är bra att dek kommer upp
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Fullfartfram:
Jesperado behöver väl knappast redogöra för vad som är lagligt eller inte då du redan har en polare där som släpper din bil för en muta.
För oss andra är han en ovärderlig källa till relevanta besiktningsproblem.

Jag tycker det vore mer intressant om du berättade hur din polare gör för att fixa protokollet, eftersom du har förstahandsuppgifter så tror jag många här skulle tycka det var intressant att veta hur fusket går till.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Till FullFartFram.
Du tycker det är skönt att detta kommer upp, och så fuskar du själv? Trim och styling är sånt du håller på med tydligen, och så säger du att du står för det?
Att du står för din dubbelmoral?

Vad gör dig bättre än dom andra som fuskar?

Helt seriöst, måste vara bland det, konstigaste inlägg (minst sagt) som jag har läst nånsin.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Forry: Jesperado behöver inte redogöra för någonting om han inte vill. Jag bara frågade (utifall han har lust att svara) vad det är som gäller ang. bilar som är trimmade eller bilar som är stylade på så sätt att dom inte längre stämmer överens med helbilsgodkännandet. Detta frågade jag eftersom min förra bil (En Audi A4 -00) vid ett tillfälle fick ombesiktning på ALLA punkter där jag hade bytt ut något. T.ex. godkändes inte brembos 4-kolvsok med större skivor och inte heller H&R's väghållningskit, utprovat och monterat av Audi själva.
Eftersom jag ansåg att bilen var minst lika säker, om inte säkrare, med denna utrustning så tog jag saken i egna händer och gick till en "smidig" besiktningsman.
Vad han gjorde var en helt vanlig besiktning med bromstest, ljustest o.s.v. dock utan att bry sig om min styling och mitt trimchip sålänge bilen uppfyllde gällande bromsdata, buller, utsläpp o.s.v. Det enda som han släppte igenom som I MINA ÖGON kan vara tveksamt var trimchipet och s.k. proffstonade rutor.

Vad det gäller fusket på åkeriet. Där släpptes lastbilar igenom som inte hade godkända bromsar, som inte hade godkända däck och i ett fall, där ramen hade så kraftiga sprickor att den var på väg att gå av.
I det fallet fanns det mutor med i bilden. Hur betalning av dessa gick till eller hur stora dom var vet jag inte. Inte heller hur själva besiktningen gick till. Jag var lastbilsmekaniker/reparatör/konstruktör där och det var chaufförerna som körde bilarna till besiktning. Jag hade heller inte någon inblick i administrationen och det ekonomiska.

George.K: Jag tycker faktiskt att det är skillnad på om man fuskar med en bil som helt klart är trafikfarlig (som i åkerifallet) eller om man fuskar med en bil som är proffesionellt och omsorgsfullt stylad. I mitt tycke är en sådan bil bara förädlad och förbättrad. Men fusk är fusk och därför är ju det faktiskt dubbelmoral.

Jag vet inte hur många bilar det är som åker runt i Sverige t.ex. med trimchip eller tonade rutor, men dessa bilar är olagliga (såvitt jag har förstått). Många av dessa bilägare tycker säkert också att det är sorgligt att trafikfarliga bilar mutas igenom, så vi är nog ganska många med lite dubbelmoral i kroppen. Skillnaden är väl kanske att jag står för det.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är det systematisk mutning av människor av bilhandlare så handlar det nog inte om trim/styling utan snarare importerade bilar med tveksam historik.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Håller med acey där oxå.

Men det är ju inte så smart att skriva ut det precis att man håller på med sånt.

Nu har du ju förklarat i vilken skala det är, och visst har man hört talas om det.

Men still...
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
George.K: Jo, jag visste väl att jag skulle få ta skit när jag skrev om min "smidiga" besikningsman. Dessutom så var det ju med min förra bil som detta hände. Nu kör jag BMW och behöver således inte trimma och styla ;)

Jag vill också poängtera att jag aldrig var delaktig i fusket på åkeriet. Bara så att det inte blir några missförstånd där.

Jag tror också som acey. Det uppdagade mutfallet i media är med all säkerhet något "större" än ett par småtrimmade och stylade bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.