|
|
|
|---|---|
| Hej. Har vibrationer i ratt och växelspak på 328an. Vibrerar ytterst lite, men dock. Trodde detta hängde samman med att bromsarna behövde bytas, men vibrationerna kvarstår trots nya bromsar. Känns som att konstant köra på sliten asfaltbeläggning ungefär. Någon som tror sig veta vart problemet ligger? | |
|
Orsaken tll vibrationer i växelspaken kan vara trasiga bussningar. Jag hade ocksp vibrationer och resonansjlud i växelspaken. Jag bytte till shortshift (spaken från en Z3 3.0) och köpte samtidigt nya bussningar till hela systemet. Jag bytte delarna nummer 2, 3, 7, 10, 11 i bilden som finns i första länken nedan. Fast del nummer två ersatte jag med såna som man hittar i den andra länken. blev jättebra och all viration, glapp och missljud från spaken är borta. Länk Länk |
|
| Tackar för svaret Liraren. Kan mycket väl vara så att jag behöver byta bussningar till växellådan, bilen har ju trots allt 10år på nacken. Men vibrationerna försvinner vid frikoppling (inte direkt, tar ca 1-2sek innan de är helt borta) Känner inga vibrationer alls under 30km/h. Vibrationerna följer också varvtalet. T.ex. Vid körning på 5an i 100km/h är vibrationerna kännbara i växlespaken. Vid nerväxling till 3an ökar frekveksen på vibrationerna, men de blir inte lika kraftiga per "svängning". | |
| Precis samma symptom som jag hade. vibrationen följde varvtalet. I min bil var det värst mellan 2500 och 3000 varv. Det kom också ett ljud från spaken...prrrrrr hela tiden. Det var lite konstigt med en tyst växelspak efter att ha lyssnat på det vibrerande ljudet i ett år. Växlingarna blir också vassare med tajtare bussningar. | |
| Ok. Mina vibrationer känns som sagt också i hela bilen, kan t.ex känna samma vibrationer om jag lägger handen på passagerarsätet vid körning. Inte mycket vibrationer, men mer än tillräckligt för att irrietera. Hade du också vibrationer i resten av bilen Liraren? Min växelspak är helt ljudlös. | |
| Jag hade inga vibrationer i resten av bilen. Jag antar att du har glapp i några bussningar i chassit (fram) eller så har du ett obalanserat däck. En ifrysen isklump inne i fälgen kan också orsaka vibration. Andra orsaker kan vara till exempel i del nummer två i kardanaxeln Länk . Eller någon annastans i kardanaxeln. Skulle kunna tänka mig att om vibrationen följer varvtalet kan det vara också någon del i kardanaxeln som orsakar vibrationen. | |
|
Liraren (eller någon annan som vet), är bussningsbytet en komplicerad procedur ? Är nog i stort behov av det nämligen.. har vibrationer och väldigt odistinkta växlingar.. sänker körglädjen enormt. Finns det någon instruktion att få tag på om man vill göra det själv ? Vad kostade alla bussningar ? Tacksam för svar.. skulle va skönt att bli av med detta nångång ! |
|
|
Att byta bussningarna tar en halvtimme eller högst en timme. Själva proceduren är enkel. Jag hade de här instruktionerna printade och med mig när jag var och bytte bussningarna: Länk Jag käpte de nya delarna i Tyskland hos en BMW-service. Där var priserna 40-50% billigare än vad de är här i Finland. Men ändå är det högst fråga om några hundra kronor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.