|
|
|
|---|---|
|
Hej Häromdagen när jag snackade med BMW passade jag på att fråga hur man ska se på de långa serviceintervallen, huruvida man bör göra en extraoljeservice mellan serviceintervallen. Beskedet jag fick var att man bör byta olja varannat år om man kör mycket i stan o korta sträckor. En sak man också kunde kolla var om det fanns "kondens" under oljelocket. När jag kollade under mitt oljelock hittade jag lite brun sörja. Inte särskilt mycket, men i alla fall. Är detta allvarligt? Tecken på att jag bör byta olja snart? Oroar mig lite extra för detta eftersom min bil varit stillastående ganska länge innan jag köpte den (ca 1 år). Tacksam för alla råd o tips jag kan få. MVH Per | |
| varanat år? hört att minst en gång om året, skadar inte med att göra 2ggr/år...en gång vid varje däckbyte...sommar-vinterdäck | |
|
Det är aldrig fel att göra en extra oljeservice per år, särskilt inte om man kör mycket kortkörning och/eller inte har full koll på bilens senaste oljebyte. Dock är det helt normalt med lite "klägg" under oljelocket från kondensvatten nu när det är kallt ute, särskilt om man kör mycket kortkörning så motorn aldrig eller sällan blir ordentligt varm undder någon längre tid. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack. Cruser, det hette att det var nåt slags "long life"-olja nu för tiden så därför skulle det räcka med varannat år. Men jag vet inte. Jag är inne på att göra en extraservice när jag byter till sommarhjulen. |
|
| jasså? men den oöjan har ju funnits länge? alltid hört en gång om året för frisk motor å 2 ggr för att banta plånboken | |
|
En annan fråga när jag ändå är i farten: är det nåt problem att byta typ av olja vid service? Har för mig att jag någonstans läst att man helst ska hålla sig till samma oljetyp under bilens livslängd men det kan ju vara lättare sagt än gjort om bilen byter ägare, man använder olika verkstäder, etc. Skulle vara intressant att höra era åsikter. |
|
|
de där med att byta till annan olja gäller mest äldre bilar där vissa ägare kör med mineralolja, sen byter till helsyntet, då helsynteten löser upp gammal mineral olja som sen kan fastna på icke önskvärda ställen. men byta från helsyntet till halvsyntet är inget problem. är man osäker på vad det är för olja i motorn, bör man först byta till halvsyntet, sen till helsyntet. Min förra pärla :-) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.