AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
924

risk för brand?

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har knåpat ihop ett 3" avgassystem på min bil nu och fick allt att passa perfekt förutom på en liten detalj...
röret kommer extremt nära torpedväggen(max 1cm mellanrum).
finns det risk att nånting kan ta eld här, ganska nära till turbon oxå å den blir ju ett par grader...?
det är så pass trångt å jävligt så jag har ingen lust att försöka bygga om det heller.
nån som har tips på enklare lösning?
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
du får ta bort isoleringsmattor och dyl om det ligger nära, annars är det lugnt !
DU får göra som jag!!skrapa bort all underreds massa och annat skit...:)

nä då skämtar bara...:)
.
brand e ju inte å leka med..

olje läckage e väl värst om man har ett glödande grenrör...å värre på ändå om dovnpipen glöder..Buuff

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
ok, kanske inte är så farligt ändå.
kan man linda värmebandage runt röret kanske? hjälper det nåt tro?
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Avråder dig att lämna dom glödande sakerna åt slumpen:-) pröva att få mer utrymme och linda sedan noga alla rör med bandage och skydda plåten med värme skydd fins nått folie liknande, kommer inte på vad det heter. Och passa dig för oljeläckage..... En stor brand faktor. Tobbe M5 Turbo
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Det ger rätt mycket att linda rören.

Om du smusslar bort isolerings mattan / mattorna som är i faro zonen och lindar är du säker.
ja snåla int på lindningen...eftersom tuurbo grenröret glöder flera hundra grader redan vid tomgång.

personligen så har jag bara klantat mig vid småbränder(inga stora)

typ missa med oljepå fylningen en gång på en 318 i..hälde på grenröret i mörker...:)...burn bmw burn..

sen så på nuvarande delorto tubo 520 a Så tappade jag ner en vajer på startmotorn +...förgasar sidan ...lite paltad soppa mm buff sa det..burn bmw burn...

man står lite som ett fån r det tänder till..:)

värsta lillbranden va en ren Luft/underredbalkgegga moja..

som tände till en gång i ett garage i en ford mustang mach 1970...

buuu den va int å leka med den lillbranden..fick faktisk brändskador..:)

bara för att jag tände en cig..:)

ps nu röker jag inte..:)

men det finns system som med ledningar går från bransläckarbehållare tillex motorn..slå till på en stor röd brand släcknings knapp...:)

om man e lite brand rädd
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Tror knappast att grenröret glöder i flera hundra grader redan vid tomgång.

Varmt är det, men tror inte att det glöder :)
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jo...har ju jobbat som brandvakt ett tag så man har ju sett hur lite det behövs för att det ska ta fyr, speciellt när det är lite gammal olja med i bilden!:)

men vid närmare koll nu så är det bara röret från wg:n som ligger i riskzonen...
ska ta å linda lite bandage så ska det nog förhoppningsvis va lugnt!
tackar för alla svar!

iden med ett sprinklersystem i motorrummet är kanske inte så dum, då är man ju på säkra sidan iaf!:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.