AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.178

Udda stöldskyddsknep!?

wi
40
wigge
320 XD 2011.

För ett tag sedan jobbade jag i en sportfiskebutik. En dag kom en herre i 50-års åldern in och frågade om jag hade 100st STORA enkelkrokar (storlek 3/0 för dom som vet). Jo visst har jag det sa jag och tog fram dom. PERFEKT sa han!

Jag frågade nyfiket vad han skulle ha dom till då jag misstänkte att han inte skulle ha dom till fisket. Svar: jag ska rätta ut dom och fästa dom på en träplatta så dom står rakt upp och sedan ska jag lägga plattan på förarsätet och täcka över med en filt.

Han hade tydligen haft inbrott i bilen ett flertal tillfällen där dom försökt att tjuvstarta bilen men ej lyckats.

Jo sa han, när biltjuven sätter sig i bilen kommer han få upp en jävla massa fiskekrok i röven och han kommer inte att kunna ta bort dom själv eftersom hullingarna kommer att sitta ordentligt fast i röven. Så antingen så sitter han kvar i bilen när jag kommer eller så sitter en stor bit av arslet kvar!

Det lös i ögonen på han gick därifrån, han tyckte det skulle bli skitkul.

Undra om det är olagligt?
Vem bryr sig om det är lagligt? Den som fastnar med röven är ju knappast laglig. Festlig idé. Bara han inte får brådis själv och glömmer arrangemanget. Inte fullt så festligt. Eller om han lyckas fånga hustrun. Etter värre./ Fula fisken.

mrMPOWER
se
661
seb_540
328i M F30
Eftersom han lägger ut den som en fälla så är det säkerligen olagligt, om man nu inte kan övertyga länsman om att en bräda med upprätade krokar på har nån annan, fullt legitim användning, och att han sen glömt den i bilen... kul sätt att fånga fula fiskar i alla fall ;)
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Det är olagligt och han kommer att åka dit på det om dom uppsöker läkare. Jag jobbar själv i lastbilsbranschen och många som har blivit av med sina extraljus har sedan när dom monterat nya satt dit rakblad mellan skruven och muttern. Två st i mitt distrikt har fått telefonsamtal av polisen när tjuven sitter på akuten med fingret hängandes i slamsor, bägge åkarna fick betala böter.

//Per
wi
40
wigge
320 XD 2011.

Ja man kan ju i och för sig dra jämförelsen att man åker dit om man har inbrott hemma och tjuven råkar halka och slå sig bara för att man inte har skottat ordentligt.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Ja.. kul sak men olagligt..

[Bilen] Länk
Vissa böter känns lättare att slanta av än andra. Metkroksböterna hör definitivt till de lättaste. Man flinar nog hela vägen till banken?Intressant med rakbladen också. Nån som har några fler vassa tips?

mrMPOWER
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Hahaha, helt underbart!!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Asså man kan vända o vrida på det. Är ju inte bussigt mot tjuven med rakblad. MEN tjuven har å andra sidan INGENTING att göra med lastbilens extraljus. Så jag anser faktiskt att man kan få åka runt med rakblad mellan skruven och muttern så länge det inte föreligger nån som helst risk att oskyldiga skadas... :)

PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Dom betalade gladeligen böterna och bägge hade blivit av med sina lysen tidigare så det här var deras sista knep. Jag tycker själv det är fel att sätta rakblad för det kan ju komma småbarn som vill peta lite på lastbilen och det är ju inte kul att bli av med fingret för det. En annan kund har 6 st extralysen uppe på taket och kör timmer. En natt hade han bilen stod lastad hemma med timmer, då klättra tjuven upp på timret gick på taket och lyckades skruva av 3 lysen sen halka han ner från taket och bröt benet så det var ju iallafall hans eget fel. Det bästa är att svetsa en loppa på muttern men det har ju tjuvarna lärt sig och tar med en fil.

//Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.