AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.792

Funkar 295 breda däck på M5 E39?

Funkar 295 breda däck på M5 E39 bakfälgen? Jag skulle få ett par 295/30/18 för... ja småpengar...
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
orginalfälg?

tveksamt att det blir bra - men bredder skiljer mer mellan märken/modeller
än man kan tro - en 295 kan vara lika bred som en annan tillverkares 275'a
Beroende på att olika märken har olika sätt att mäta sektionsbredden. Exempelvis gamla Sumitomo´s 185/70-14 såg ut som 155R14, såg riktigt lustigt ut på en volvo 740.
Köpte precis däcken, väntar nu på leverans + att det skulle börja smälta snö.

Så tight kan det ju inte vara i hjulhuset att 1cm på vardera sida bredare däck inte skulle passa? Dessa däck är Bridgestone potenza.

Ja på originalfälg.
Buspelle
Tror det är tveksamt att du får plats med marginal för fjäderväg. Är det inte också risk att det blir lite av "ballongdäck" på originalfägen?
Nej, 295/30 har en lägre profil än 275/35...
275/35 är 96,25mm hög medan 295/30 är 88,5mm hög om man räknar som procent.

Är det inte så 35värdet är procent av bredden?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det blir väl 11,25 mm lägre däck å andra sidan, så det bör ju inte bli ett problem?...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Haha - lite sent inlägg av mig... :)
Japp, man får ju lite tillgodo där också. 1.1cm skillnad bör ju inte heller se dumt ut på nåt sätt, eller?
Buspelle
Jag tänkte snarare på bredden, dv s att däcket sväller över fälgkanten för mycket, men nu när däcken är beställda är det väl bara till att prova!
Jo, det är klart att det kanske inte går att lasta bilen full:)

Ska prova iallafall, you win some and you lose some:)

Mina 265breda friktionsdäck som jag har nu är ca lika breda eller bredare än sommardäcken på 275. Kommer också ihåg den stora skillnaden på Continental och Michelin som jag upplevde med en tidigare bil.Skiljde minst 10mm, Michelin var klart smalare.

Men 295 borde ju fungera på en 9,5tum bred fälg? Tycker 265 som jag nu har bak ser lite spända ut över fälgen...
Buspelle
Har också 265 bak (vintedäck) som är 265 breda, men för mig är det precis tvärtom, däcket ser ut att vara så smalt så att det inte passar fälgen och fälgkanten ligger nästan utanför däckssidan, så nog måste det vara stor skillnad på olika däck/fabrikat.
Länk
Ahhhh... Såg att du var delaktig i diskussionen "bayerische".
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Kolla här man kan jämföra däck av olika storlek och vad det blir för skillnad på hastighetsmätaren
Länk
Pelle.S:

OK, tack för länken.
Och svaret är......

NEJ!

Funkar inte, meddelar detta så att ni andra inte köper er grisar i säcken:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.