|
|
|
|---|---|
| Hej! kollade snittet på min 535iA idag, det stod på 12,7 L:100. Sen så nollade jag den och snålkörde lite landsväg så fick jag ner den på 9,8 L:100.. Men 12,7 är ett snitt över en längre tid. Så nu undrar jag, vad snittar era 535:or? | |
|
Snitt på dom 2 senaste tankningarna låg nu tyvärr på 1.59!!! Har bara kört inne i stan o åker gärna lite på tvären om underlaget tillåter =) I somras/höstas var jag lätt nere under litern om man körde lagligt med sommardäck. Det varierar oerhört mycket beroende på var och hur man kör tycker jag. Kollar ibland färddatorn efter att ha nollat den efter tankning och när jag kör hem ligger den alltid på typ 1.7 även om man kör lugnt. |
|
|
Hej Finns många liknande diskussioner på förumet, sök. Men kallstarter och korta körningar drar iväg på förbrukningen. Annars ligger min ganska nära instruktionsbokens 1,13 blandad körning. |
|
| Visar färddatorn rätt förbrukning? Skulle själv inte lita på den utan att först ha jämfört med "tankafullt"-metoden. | |
| jaken: Har ju ett problem med min tank, den läcker när man tankar fullt :P ska fixa det i sommar.. | |
| Färddatorn stämmer ....tyvärr!! | |
|
1,5 - 1,6 nu när det är kallt ute, 1,3 -1,4 på sommaren. Det går ju att få den att dra mindre, men jag gillar att utnyttja fartresurserna när tillfälle ges. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
min ligger på i stan vintertid på ca 1.8 men då snittar vi ju ca minus 20 grader i 3 månader oxå . landsväg strax under litern . |
|
| Senaste månaderna har min legat på 1,2-1,3 i snitt med 80% stadskörning och mellan 3 och 18 minusgrader varje dag. Detta är mina egna mätningar, inte enl färddatorn. :) | |
|
Under denna vintern har jag fått 1,2 blandad körning. Med 60% på landsväg! Detta med ren 95 oktan. Körde bilen igår (Fredag) till Karlskrona. Tur och retur med 30% etanol i tanken. Hamnade på 0,98 L/mil. Men då snackar vi om max 110 Km/h med ägg under foten! Jag har ändå en känsla av att det går lättare att köra bilen under litern i farter över 110 km/h på E4!!! Körde i stan idag och då hoppade mätaren upp till 1,05 L/mil efter 30 minuters körning! (Dock med 30% etanol som sagt) Ska tanka 50/50 när det är dags igen! (Life's a bitch - and then u die!) |
|
|
du kan man tanka etanol i 525i 34 med? bara sådär 50/50 och den går bra? |
|
| firefox_86: Man får prova sig fram så får man se hur den går och öka stegvis.. | |
|
Golddigger.. ok men måste jag inte ha en tryckregulator då?` jag har hört att man måste ställa på den så att det blir mera bränsletryck? provade etanol på min förra bil det var ioförsej en saab 900 turbo å den spikade som fan!!men jag kan ju prova att köra3liter soppa å 2liter etanol! |
|
|
Jag började med Etanol på min Mazda 626 2.2l -91. Detta fungerade upp till 30%. Därefter fick jag öka trycket. Använde en ställbar Malpassi. Upptill 40% etanol, därefter lönade sig inte mer. Min 3,5:a har jag nu kört på 50/50 balndningen och kan inte märka något förutom att bilen går mjukare. Ännu återstår att provstarta i -10 grader! Min teori är att stora motorer är klart lätter att konvertera pga sin volym. Allt är ju dimensionerat för mycket soppa. Därför antar jag att mina spridare i 3.5:an inte bottnar! Bör också tilläggas att jag nu kör 1,1 l/mil landsväg och 1,35 i stan med 50/50 blandning. Har dock bara kört upp 50 liter. Så siffrorna kan bli något högre och då får man avgöra om det lönar sig. När jag körde med 30% etanol tjänade jag med de priser vi har i JKPG ca 100 kr på 80 liter soppa. |
|
|
Enligt färddatorn har jag följande förbrukning, nu när jag lämnat umeås förhatliga stadstrafik (2l milen!): Snitt: 1,27 Stad: 1,37 Landsväg: 0,98 Landsväg i 70 km/h med farthållare: 0,74 Bättre än man kan tro om en automat egentligen! |
|
|
Min 540ia ligger på 1.2 snitt när jag jobbar på veckorna.. på helgerna om jag nollar den går det upp på ca 1.4-1.45 hehe.. Hade en 535 -88 förrut (e34 självklart) och den hade jag 1.37 i snitt på veckorna, den var manuell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.