AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
896

E34, 535 - Växellåda/Kopplings problem!

3'ans växel skrapar/kärvar när man ska lägga i den (särskilt när den är kall) och man får ibland även dubbeltrampa och trycka i växeln med milt våld. 2'an och 4'an har också vissa tendenser att kärva lite vid mer aktiv körning.
Det går heller inte att lägga i 3'an när bilen står still. Jag har bytt olja i lådan o det blev något bättre. men jag undrar egentligen om det kan vara fel på lådan eller kopplingen, eller kanske bägge?! Jag tror inte kopplingen är bytt. Är det någon som vet när kopplingen brukar ge sig?

Tackar på förhand.
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Låter som dåliga syncringar tycker jag..
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Hur länge kopplingen håller är väldigt beroende på körsätt. Kör man skonsamt och långa sträckor håller den länge till skillnad mot är man allt för agressiv och uteslutande kör i stan.

Att det är svårt att lägga i växlarna vid stillastående kan nog ha med kopplingen att göra.

Förlåt om jag lånar tråden lite. Vad är felet om 3:an går trögt när lådan är varm och lättare när lådan är kall? Inga skrapningar.

Har en teori om att lådan synkar bättre med kall olja (trögare olja) än med varm och lätt flytande. Någon som kan dementera eller bekräfta?

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
att en bmwlåda är trög vid kallstart är mer regel än undantag! men säkert för att oljan är kall. men om bilen inte slirar på kopplingen så måste lådan vara kass.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.