AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
764

Vilket är det korrekta tomgångsvarvtalet ?

Hans Andersson
Hej Äger en BMW 728IA 86 E23 och undrar över följande:
1) vilket är det korrekta tomgångsvarvtalet ?
2)Kan jag lita på varvräknaren som finns i bilen när jag ställer tomgång mm?

3) är det okej att ha tomgång på ca 1000rpm tar inte automatlådan skada ?

hea
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
1000 rpm låter ju lite högt för en stor sexa, drar inte automaten rätt bra då? Jag skulle tro min 735i -87 låg kring 650 rpm eller nått.

Varvräknaren skulle jag inte lita helt på, den i min ena gamla porsche 944 -83 visar rätt mycket fel på tomgång.

//Magnus

Hans Andersson
Jo lite drar den allt men det sk dom väl göra när Driven är i ?
Jag behöver veta vartal i neutralläge och gärna dådrven är i vi varm motor om något vet ? Jag har tyvärr ingen bok att gå efter !

hea
På E32 med M30 motorn är varvtalet mellan 5-600 rpm.
Hans Andersson
Det låter ju lite konstigt om varvtalet ska vara kring 5-600 för om man lägger i driven så kommer ju vartalet hamna kring 300-350 och det är för lågt !

Är det ingen här som vet hur det ska vara med vartalet på tomgång vore bra att veta vartal med driven i !

hea
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
E32 med M30 har ju reglering av varvtalet via tomgångsmotorn så där dyker nog inte varvet direkt när man lägger i D. Nu var min en manuell så jag vet inte exakt hur det uppför sig men på min 740 dippar inte varvet mycket när D åker i.

Lite ska den ju dra på D men vissa bilar bara hoppar ju iväg när man lägger i D så därför fråga jag.

//Magnus

Hans Andersson
Ja tomgången står på 1000rpm enligt mätaren i bilen med varm motor och lägger jag i driven sjunker varvtalet till ca: 600rpm ! ?! så jag undrar ju vilket varvtal som är rätt ?

hea
Hans Andersson
Jag har nu ställt ner tomgången till ca 700rpm och när jag nu lägger in D så drar den inget nämnvärt varvet ligger då på ca 600 rpm, tidigare fick jag bromsa fast bilen för att den skulle stå still . Jag är lite orolig att kamaxeln ska ta stryk nu istället nu när den varvar600rpm med driven i , jag låter det nu vara inställt så här hoppas kammen inte slits ner !

Tackar för den hjälp

hea
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.