|
|
|
|---|---|
Hans Andersson |
Hej Äger en BMW 728IA 86 E23 och undrar över följande: 1) vilket är det korrekta tomgångsvarvtalet ? 2)Kan jag lita på varvräknaren som finns i bilen när jag ställer tomgång mm? 3) är det okej att ha tomgång på ca 1000rpm tar inte automatlådan skada ? hea |
|
1000 rpm låter ju lite högt för en stor sexa, drar inte automaten rätt bra då? Jag skulle tro min 735i -87 låg kring 650 rpm eller nått. Varvräknaren skulle jag inte lita helt på, den i min ena gamla porsche 944 -83 visar rätt mycket fel på tomgång. //Magnus |
|
Hans Andersson |
Jo lite drar den allt men det sk dom väl göra när Driven är i ? Jag behöver veta vartal i neutralläge och gärna dådrven är i vi varm motor om något vet ? Jag har tyvärr ingen bok att gå efter ! hea |
| På E32 med M30 motorn är varvtalet mellan 5-600 rpm. | |
Hans Andersson |
Det låter ju lite konstigt om varvtalet ska vara kring 5-600 för om man lägger i driven så kommer ju vartalet hamna kring 300-350 och det är för lågt ! Är det ingen här som vet hur det ska vara med vartalet på tomgång vore bra att veta vartal med driven i ! hea |
|
E32 med M30 har ju reglering av varvtalet via tomgångsmotorn så där dyker nog inte varvet direkt när man lägger i D. Nu var min en manuell så jag vet inte exakt hur det uppför sig men på min 740 dippar inte varvet mycket när D åker i. Lite ska den ju dra på D men vissa bilar bara hoppar ju iväg när man lägger i D så därför fråga jag. //Magnus |
|
Hans Andersson |
Ja tomgången står på 1000rpm enligt mätaren i bilen med varm motor och lägger jag i driven sjunker varvtalet till ca: 600rpm ! ?! så jag undrar ju vilket varvtal som är rätt ? hea |
Hans Andersson |
Jag har nu ställt ner tomgången till ca 700rpm och när jag nu lägger in D så drar den inget nämnvärt varvet ligger då på ca 600 rpm, tidigare fick jag bromsa fast bilen för att den skulle stå still . Jag är lite orolig att kamaxeln ska ta stryk nu istället nu när den varvar600rpm med driven i , jag låter det nu vara inställt så här hoppas kammen inte slits ner ! Tackar för den hjälp hea |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.