AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.622

värmeplåt över katten behövs den? E34

jag hissade upp bilen idag för att underredsbehandla den inför den väntande besiktningen. upptäckte då att värmeplåten ovanför katalysatorn var rejält upprostad och hängde o skramlade.
första tanken var att slita bort den, men jag upptäckte att det var vadd och grejer under den så jag blev tveksam och lät den hänga kvar...

är denna plåt någonting som jag med gott samvbete kan slita bort eller behövs den?

kommer besiktningsgubben bli upprörd över om
A) den saknas
B) den hänger och skramlar som den gör

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Min började också hänga o skramla på min ena E34a...jag kastade bort den så fort jag kunde och nu har jag även race-katt på och har besiktat...dom sa inget om att den saknades på bes.

Det är inget du måste ha på din bil. Det är mest ett skydd ifall du parkerar på ex. gräs så inte d ska börja brinna!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det enda "besiktningsgubben" kan blir "upprörd" över är om den riskerar att lossna från fordonet, det är alltså bättre att demontera den än att den hänger löst.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

tack för svaren. då får jag gå ut o rycka lite. :)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
E34 Brilliant* Är inte värmeskölden mest till för att isolera kupen från värmen, då den sitter ovanför kattar, ljuddämpare etc.

mvh
Göran
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Fick min borttagen i sommras. Härlig historia:-) var i Serbien, berättade för en vän att det skramlade och lät, kördes till en verksad, de gick ner under bilen och det började låta minst sagt oroligt, knak o pang och faan vet allt. Sen kom de upp med plåten i handen och sa att den var den som skramlade och den behöver du inte så kastade de bort dem och ville inte ens ha betalt:-)

Har kört så sen i somras samt kontrollbesiktigat och det var/är inga problem alls. Enda nackdelen jag kan se är att lambdasonden nu sitter lite mer oskyddad än tidigare. Så om du ska ta väck plåten akta lambdan och kablarna. Annars inga problem.

*BAWORAK*
Paap Reeder
... i M70:ians "konstruktionsbok" står det mycket talat om dessa värmeskydd på byxrören samt på rören in till kattarna.
De är till för att snabbare höja och framförallt hålla tempen uppe på avgaserna innan de når lamdorna. I a f på M70.

När jag läste det så återmonterade jag värmeskydden med isolering. Fick tag på en jäkligt bra matta med aluminiumhölje och inre vaddering á 150:-/m2 ... svarta slantar.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.