|
|
|
|---|---|
|
Var på bilprovningen idag och bilen underkändes p.g.a. för hög HC-halt. Alla andra avgasvärden var inom normalintervallet! Fakta: Bil: 318is, E30 från 91 och har gått 22000 mil. Har nyligen bytt olja (bra kvalite), tändstift, oljefilter och luftfilter. HC-värdet var på 130 (max:100) och hade en stigande tendens. Började med långt under 100 och så steg halten så sakteliga. Hade vi väntat längre så är det fullt möjligt att halten hade stigit ännu mer. Bilen var varmkörd. Är tacksam för era analyser. | |
|
HC-halten mäter hur mycket oförbrännda Kol-Väten som far ut i atmosfören. Med andra ord hur mycket oförbrännd bensin som finns kvar i avgaserna. Kan vara så att katten gett upp, men även lamban så den går för fett. För olja o filter såg jag du bytt... Ingen expert på ämnet, men det skulle jag gissa på. Dessvärre inga billiga delar, någon mer som har en aning? // Jocke |
|
|
nä men en liknande fråga, alla avgasvärden va för höga på min 325-92 sen bytte ja olja stift och mätte igen, 2 ok 2 ej ok... lämna in för felsökning...fick fixat "elfel" till lmm:en mätte igen...co: 0,68 co2500:kommer ej ihår men för hög hc:220 lambda: 1 kan lambdan vara dålig även om lambdavärdet är 1? |
|
|
pesarirani: har du den senaste tiden bytt bränslefilter och haft i nån form av spridarrengöring? min hade liknande avgasvärden och efter ovan åtgärd så klarade jag mig precis! Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Hur ser övriga värden ut (även om de var godkända)? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Här kommer resterande värden: CO 0,0 (0,5) CO 2500 0,1 (0,3) HC 127 (100) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03) |
|
| vet en likadan bil med problem med avgasvärdena, verkstaden hade stora problem att lista ut felet som var slitna ventilstyrningar, visst sällsynt, men allt kan hända! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.