|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är fundersam över vilka faktorer som kan ge upphov till att min 318 stryps efter 5000rpm, ibland lägre, ibland högre! Bilen går superbra i övrigt med tajt och fin växellåda och tyst motor och alla oljor är bytta! Vidare är luftfilter, bakreljuddämpare, nya och motorn är välservad. JAg vet att bränslefilter+stift har varit med i ca 4000mil+att luftbälgen är sprucken och tejpad, kan dessa ge upphov till strypning? bränslepump och luftmängdmätaren kan vara andra källor antar jag? Finns det något tricks för att begränsa sökningen och hur jag kan förstå vad det är?, stift + bränslefilter ska bytas inom kort! | |
|
Börja med att byta den spruckna insugningsslangen och därefter stiften. (kolla så det är RÄTT stift!) Bränslefilter brukar hålla mer än 10000 mil innan det är dags att byta, men om du har rost i tanken kan det iofs sätta igen rätt snabbt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp bälgen + stiften byts till helgen! Rost i tanken kan nog stämma ganska bra då den släpper ut litegrann om man tankar över 40l bensin, 35liter går bra utan problem. Okej efter stift + filter kan det nästan bara handla om dålig bränslepump eller luftmängdmätare eller? kan pumpen ta stryk av rost i tanken? |
|
|
min porsche 944 slutade varva i dom där krokarna , felet var sliten kolbana (vid fullt sug) i lmm men då böjde jag om armen som glider på kolbanan så den gled på färskt kol , och den började varva fullt igen Länk |
|
|
Glömde en tänkbar orsak: Lossnad monolit i katalysatorn som stryper flödet på avgaserna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mitt batteri ska vara bra och borde så vara då den går 11mil per dag. Generatorn ser mkt bra ut och även kolet, men har dock varit med 20000mil nu. Hur kollar jag annars generatorn? Johan B, kan lossnad monolit upptäckas utan att demontera allt? Kanske kan man köra in något (typ sota) för att kontrollera detta? |
|
|
Om monoliten lossnat, brukar hela grenröret och främre delen av katalysatorn bli rödglödgad när man belastar motorn hårt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| hm undrar vad belastar hårt innebär, lite svårt när bilen inte ens varvar 5000rpm alla gånger! | |
|
Belastar hårt innebär att du varvar den ordentligt om då flödet är täppt kommer det att bygga upp mycket värme i främre delen av avgassystemet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, då ska jag pröva att varva ur den flertalet gånger och sedan ställa den och öppna huven, för man ser grenrören ganska bra därifrån. Men å andra sidan borde inte avgasvärdena vara tokiga då, bilen besiktades för bara några månader sedan, eller rättare sagt 150mil sedan och där framgår det att värdena är perfekta. |
|
| Hej! Jag hade en mörkblå 318 -88 med exakt samma problem.. provade byta allt tänkbara utom katalysatorn.. Men jag lessnade till slut och sålde den.. så jag skulle kolla om det var katalysatorn.. | |
| Golddigger, intressant! | |
| FRIFART: Får man vara lite nyfiken och fråga vad renummret börjar med? Tror min gammelbil hamnade i E-tuna till slut.. | |
| Golddigger, du kan inte ha ägt den eftersom det finns en tidigare ägare på den sedan ny, Clas Wilhelmsson boendes i Stockholm! | |
| Lite mer info, bilen varvar lätt till 6300rpm på friläge och ibland över 5000rpm vid körning. Jag körde igår 5400rpm på 2an och det gick bra tills bilen ströps. Redan vid 135km/h börjar bilen att strypas på 5ans växel (ca 4000rpm), det känns som om farten bromsas, fick upp den i 140km/h då den ökar mkt lite trots strypningen. Kan det vara luftmassemätaren eller bränslepumpen, vad kan uteslutas som felkällor? | |
|
Har kollat med kunniga nu också, det mesta pekar på luftmassemätaren då bilen går att varva upp i friläge, vilket utesluter både pump+tändningsrelaterat problem! Går luftmassemätaren att smörja upp eller hur fungerar den egentligen, en ny lär kosta skjortan. Jag ser att inga reservdelsförsäljare säljer luftmassemätare, utan spjällägesgivare, är det samma sak? |
|
|
om du läser mitt inlägg igen , man uppnar altså den svarta lucka och kolla om kolbanan ser frisk ut , den svarta luckan är limmad så man dår bryta lite , och när operationen är avklarad så limmas luckan tillbaks Länk |
|
|
Spjällägesgivare är nog en liten burk som sitter i direkt anslutning till gasspjällsaxeln och bara ger utslag för enbart tomgång och fullgas. Hörs ett svagt klick i ändlägena. Nisse |
|
|
häry, gick ej att titta på länken, failure tyvärr! om kolbanan ej är frisk så borde inte min bil kunna varva in på rödmarkering på friläge, därför törs jag utesluta detta som första åtgärd att kolla. Jag är tvärsäker på LMM, bilen har ojämn, pendlande tomgång ibland och har tjuvstannat, bilen bromsas uppe i farter kring 135-140km/h vid 4000rpm på 5ans växel, på 2an däremot går det ibland att dra över 5000rpm och i enstaka fall ända till 6000rpm, från 3an och uppåt stryps alltid bilen alltid från ca 4000rpm. Jag anser att allt pekar mot LMM, det trodde så även BMWs egen verkstadschef med 20 års erfarenhet. Jag har fått tag på en från en 89a, kommer den att passa och är bytet enkelt? vad kostar en ny? |
|
| Man kan ta bort luftfilterburken och tvätta rent inne i LMM med hjälp av startgas och någon trasa eller dylikt! Startgas har grymt rengörande effekt och avdunstnar utan att lämna ett spår. Jag kurerade en 518 E28 på detta sätt. problemet uppstår när pulsair ventilerna blir otäta och börjar spy ut saltsyra i luftfilterburken. kolla även så inte burken har börjat rosta samt luftfiltrets kondition. Det får inte vara några tecken på väta där inne. Pappersfiltret får inte vara deformerat eller missfärgat på ett onormalt vis. Jag kan inte garantera att detta är felet i ditt fall, men du bör ta dig en titt... | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
FRIFART! Du kan serva lmm eller byta den hur mycket som helst! Har du inte bytt den spruckna insugsbälgen ännu, tror jag det varken gör till eller från om den nu läcker! MVH Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.