AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.648

Är det svårt att byta baklucka själv?

Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Hej på er!

Jag tänkte kanske ta itu med min rostiga baklucka till våren. Kan ev. få tag på en med rätt färg till en billig penning. Är det ett jätteprojekt att byta baklucka själv? Är det ännu svårare om man har softclose, eller sitter det helt i bilen så att säga?

Alternativt, vad tror ni det kostar att få bakluckan rostlagad och omlackerad (den är metallic)?

Billigaste (men ev. fulaste) alternativet är förstås att rostlaga och bättringslacka själv. Har gjort liknande jobb själv med godkännt snyggt resultat men inte på ett så framträdande och synligt ställe som bakluckan.

Vad tror ni? Hur skulle du ha gjort?

/ FS
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Har bytt baklucka på en E34 nyligen och det är inte alls svårt! Vet inte om det är annorlunda på en E38...men på en E34 är det enkelt! Krävs dock två personer när den nya luckan ska på plats!
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Ok, hade du någon handledning att gå efter?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Nej...först monterade jag bort all el och lås etc. från den gamla medans den satt på bilen och flyttade över det till den nya, nakna, bakluckan. Sen tog jag loss den gamla från bilen och sen var det bara på med den nya (Sitter med två bultar på var sida)! Mycket enkelt faktiskt...det är klart att det tar ett tag men det var inte komplicerat alls...
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Softclose delen sitter i bakluckans bakkant. Snabbkopplingarna till kablaget sitter i luckas högra mittdel bakom klädseln. Dock måste kabeln till bla. softclose lossas vid motorn samt backas ut till genomföringen. Jag hittade lite information i TIS som jag gick efter.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
En "beggad" rostfri lucka hade jag monterat.. hur noga man än rostlagar och lackerar kommer rosten säkert tillbaka...
spraya själv.. huuu ryser vid tanken =(
Såg en gång i Jönköpingstrakten en riktig "rostburk" till E38 som var lackerad med grå galvfärg lite här och var, bla. på bagageluckan.. spöstraff på sådant!

BMW CS #5139
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
PJ: Tack för info om softclose

J.L : Nej, spraya själv är nog ingen bra idé det håller jag med om. Även om jag inte hade tänkt att åka runt med grå galvfärg.

Nån som har någon idé vad en icke-aukt. mek skulle ta för att byta lucka? Alltså utan priset för själva luckan som jag tänkte fixa själv.

Hälsn,

/ FS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.