AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
653

Pendlande tomgång vid dragläget 325 -01

Hej!

Har en 325 Ci -01 som nu gått 4900 mil. Förutom att bältena sitter för långt bak är jag mycket nöjd med bilen. Har dock ett litet problem med tomgången.

Tomgången är väldigt jämn och fin när man står stilla, dock något pendlande kring dragläget. Detta gör det svårt att till exempel fickparkera. Detta fenomen uppstår speciellt när bilen är lite halvvarm, det är alltså bättre när den är kall eller ordentligt varmkörd.

Läste här på forumet att detta var ett vanligt problem med 325 och 330, och att det skulle lösas med en mjukvaruuppdatering. Är det någon som kan bekräfta detta? wendtan?

Killen som jag pratade med på min lokala BMW-verkstad verkade dock aldrig ha hört talas om denna operation. Hjälp mig nu! Är det möjligt att uppdatera programvaran i min bil? Kommer det att lösa problemet? Hur mycket är rimligt att betala?

MVH Tobbe
Jodå, de går alldeles utmärkt att uppdatera motorstyrningsmjukvaran på din M54 maskin. Din lokala Bmw verkstad borde absolut känna till hur en uppdatering går till, så du har nog bara pratat med fel person.

Pendlande varvtal är ganska vanligt på dessa maskinerna vid kall väderlek.
Det är absolut rätt sak och börja med i din felsökning på ditt problem.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jättetack för det svaret, wendtan. Då ska jag prova detta så fort jag har tid att ta bilen till verkstaden. Är det någon idé att testa om det räcker med att "nolla" motorstyrningen genom att ta bort batteriet? Min förra M3 E36 3,0, som hade ett liknande problem, verkade fungera bättre efter att jag gjorde detta.

MVH Tobbe
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Testa gasa till lite. Det har hänt mig nån gång också och jag har den senaste mjukvaran, i alla fall sen min inspektion 2 Sep -05. Kanske kamaxelgivare?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Börjar bilen tjuvstanna för dig eller gå väldigt illa för att sen gå som en klocka efter "omstart" så skulle jag misstänka kamaxelgivare, inte innan.

Du kan absolut prova att lyfta av båda polerna i någon timme för att se om det hjälper innan du får motorstyrningsmjukvaran uppdaterad.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Att bilen gått väldigt illa har hänt en gång på ett år. Vet inte om det bara var tillfällighet eller inte. Den hade då stått i ett kallgarage ett par dagar och det hände just när jag startat den. Det har hänt två eller tre gånger att min tomgång har fått lite spel och gått upp och ner ett par hundra varv precis som det beskrevs i första inlägget (vid halvvarm motor) men det har hjälpt att gasa till lite för att den ska bli jämn igen. Jag har dock aldrig lyft bort batterikabeln någon gång men ska prova det vid tillfälle.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ez
250
Ezi
BMW M3 E92 -08
AUDI S5 4,2Q -10
Tjäna :)

Det hände mig också för någon dag sedan!

Bilen har stått i garaget sedan 1 dec och jag skulle starta den och då började tomgången gå upp och ner och bilen stängde av sig ! Startade sedan igen och då gick den som den ska !

Ezi Pezi
Blev ingen skillnad när jag lät batteriet ligga av några timmar. Tror jag väntar med att uppdatera programvaran tills nästa service. Större problem än så är det inte, en liten irriterande detalj på en annars kanonbil bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.