AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.394

525tds 30000 mila-service

Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Tjena

Jag undrar vilka punkter som jag bör tänka på vid en 30000 mila-service på min 525tds...vad serva och åtgärda helt enkelt??

Mvh/Andreas
Hej,

Det finns ingen sådan sak som en 30 000- mila-service. De servicealternativ som finns för BMW är:
* Oljeservice
* Inspektion I
* Inspektion II

De infaller i följande ordning:
1. Oljeservice
2. Inspektion I
3. Oljeservice
4. Inspektion II
5. Oljeservice
6. Inspektion I

...och så vidare...

Vad som ingår i de olika service:arna hittar du under "Gör-det-själv" till vänster i menyn. För övrig info kan du med fördel använda sökfunktionen.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Okej...tack. Jag sökte angående service men fick ingen träff...annars hade ja inte ställt frågan så klart
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Något jag tänker på är ju alla oljor och filter om det inte gjort..
Byta remmar kanske?
Returslangarna mellan spridarna (torrspricker med tiden)

Göra en allmän totalstädning, inv utv undertill..
Kollat vattnet i batteriet.
Pumpa reservhjulet.
smörja tex torkarmekanismen fram och bak.
Gå igenom bromsar så allt rör sig smidigt osv.

klurar bara vilt nu, finns mängder med saker man kan göra på en så "stor" service..

Diesel-räsern
/Rickard
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Ett bra ämne att ta upp! Tycker ämnet borde få en helt egen sida på "gör det själv" De flesta E34:or börjar ju slå över 30.000 mila strecket.

Jag föreslår kontroll/byte av kamkedja, alla hjullager bromsok+olja+rör, bakaxel+olja, växellåda+olja, bränsletank+rör+pump (tank o "stora" pumpen) dörrar (upphängning+gångjärn) alla bussningar i hjuklupphängning runt om, fjädrar, dämpare....etc..... För att inte göra en jätelista: helt enkelt:kolla bilens alla mekanismer, dvs i gångjärn i dörrar baklucka, taklucka, huv osv.o smörj dem.
Lyft ur mattorna o vädra ur fukt.spraya sen vax eller nåt annat lika bra innan mattorna läggs tillbaks. Borsta bort all gamal lös tektyl/rostskydd under bilen o lägg på nytt.
Detta är bara vad jag råkar komma på just nu, det finns ju som sägs massor av slitgrejjer, allt detta utöver Inspection II naturligtvis.

Med många kloka huvuden på forumet hade det kunnat bli en bra E34 "storservice" sida! Eller vad tycker webmaster?

Bearclaw
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
-Bearclaw

Ja, jag tycker det borde finnas lite mer info angående service/åtgärder på E34:ans alla modeller *tummen upp*

Det jag främst tänkte på nu var Kamkedjan...hur kan man lämpligast kolla dess kondition?
Jag tänkte byta ut bakaxelns olja samt spänna på diffen en aning, byta ut dämparna på bakluckan då jag fått den i skallen nu ett antal gånger då det är minusgrader ute ;), byta bränslefilter osv...nu blir det lite vårservice :)

En fråga till....angående bränslepumpen. Den har börjat fukta lite granna i överkant, jag har hört man kan byta den övre packningen ganska lätt...tänkte det var lite onödigt att byta/renovera pumpen bara för att det börjat fukta...liiiite väl dyr utgift om det nu går att byta denna packning så länge...

//Andreas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En serviceguide har påbörjats och har varit i gång ett tag men ligger för tillfället på is lite, p.g.a. tidsbrist... men ett utkast kommer att skickas in till Ap Crew inom kort.

___
Vagnparken: Länk
Be
102
Bearclaw
Härligt med en riktig serviceguide till E34!!!
Modellen börjar ju bli en "veteran" vid det här laget. Men med en riktig ("30.000 mila") serviceguide att följa har den modellen många år kvar att ge ännu. Särskilt med tanke på den körglädje modellen erbjuder! E38 i all ära, men prismässigt får man valuta för varenda krona o lite till med en E34!!!

Har faktiskt haft turen att slippa problem med pumpen så jag har lite för dålig erfarenhet för att med rätta uttala mig om den, speciellt när en sån som Mugge deltar ;) men: Jag tycker att funkar pumpen bra i övrigt, ingen vandrande tomgång etc.skulle jag inte byta något förrän den gjorde mer än bara fuktade.
Vad gäller kamkedjan så "ser man med örat"! Den ska gå så tyst som möjligt, inte rassla. eller? Mugge?

Bearclaw
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Nu vandrar min en aning på tomgång men bara så man hör det, det syns dock ej på varvtalsnålen...tillsätter jag då lite tvåtaktsolja så slutar den. Packningen hade jag tänkt byta bara för att slippa diesel-oset in i fläkten då man står på tomgång...plus att den ej ska tappa bränsletrycket då jag parkerar i motlut...står den plant eller i medlut är det ingen fara...

//Andreas
Be
102
Bearclaw
De sägs ju att vandrande tomgång är ett typiskt tecken på att pumpen är slut (ställverket) Och det är ju sant, men sen vet jag att en del bara ställt upp tomgången lite (till 900-varv, troligen bara för att slippa höra vandrandet) Och sen kört 7-8000 mil utan några problem. så det måste nödvändigtvis inte vara nån omedelbar panik.

Mot dieselläckage är det ju populärt att montera en backventil på matarledningen precis där den kommer upp från tankpumpen, under mattan och det svarta locket till höger i baggageutrymmet. Pilar visar vilken som matar o vilken som är returen.

Bearclaw
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Precis som bearclaw säger bör man lyssna efter ett rasslande ljud från motorns framkant, speciellt när motorn är kall.

Men är det så att man råkar ha av ventilkåpan någongång, så kan man ju passa på att undersöka spännarens kondition. inte så bra om spännaren är i sitt yttersta läge.

Kedjan ska klara 30 000 mil utan problem om den har servats och körts som den ska.

___
Vagnparken: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.