AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.260

lite hjälp om motoralternativ till E36 ?

Hej. Har starka funderingar på att köpa en E36.. sitter och
funderar lite på motoralternativ..
Finns det nån Årsmodell man ska akta sig för eller nån som är bättre ??

Funderar på om man ska köpa en 320 eller en 325??.
Hur mycket mer drar 325an egentligen och är det det nån större skillnad på
försäkringen.. Vill ju helst ha en 320/325 för lite mer effekt men det
beror ju på förbrukningen..
//Christoffer

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
325 skulle jag satsa på du ångrar dig nog inte.
320 är billigare i försäkring men du har härlgare motor i 325:an helst med vanos.

När det geller förbrukningen så är det minimal skilland.

Länk
ALDRIG första årsmodellen och en bil är aldrig så bra som när den slutar tillverkas är en bra grund regel

323 kan väl vara ett bra mellanting mellan 320 och 325 med sina "170" hk funkar fint i E39 iaf..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Lite tips här!

Undvik årsmodell -91,-92 dels pågrund av att de är de första årsmodellerna men mestadels pga att de saknar vanos. Variabel ventilstyrning, en enhet som sitter på samtliga 6 cyl. E36 >96. Vanosen ger i praktiken något lägre bensinförbrukning och lite bättre bottenvrid.

1996 förbättrade en hel del saker på E36 och en del ändringar gjordes, bättre rostskydd, digital klima osv. E36 har bra rostskydd rent generellt dock är det bakskärm, längst ned på dörrarna, bagaglucka (längst ner) samt tanklocket man ska se upp med på denna modell.

Om du har råd så skulle rekommendera dig att göra det jag själv har gjort, köpa en 323:a! Hade tidigare 2 325:or, coupé och en limo. 323:an upplever jag vara bättre i alla avseenden, helt klart. Du bör kunna köpa en 323:a med god historik och i bra skick för ca 50 000, satsa gärna på en med M-pkt. En kanonbil.

Välj gärna en E36:a med M52 motor >95.

Annars stod valet mellan en 320i och en 325i så hade jag tagit 325:an alla gånger, 320i med m50b20 motorn är ganska omdiskuterad, inte minst på forumet.

Sök gamla inlägg Länk så har du mycket att läsa & lära om dessa bilar.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Har skrivit fel märkte jag, vanos kom 1993 på 3-serien och 1992 på 5-serien, inte 96 som jag av någon anledning skrivit.
Okej.. ja då kanske det får bli en 325 ändå då.. jag ska ju ha den och pendla till jobb osv med också.. men den ska man väl kunna få ner något under litern antar jag ... man behöver ju inte använda lika mycket motorkraft med den plus att det kanske är bättre utväxlad i lådan.. brukar ju va rätt vanligt när det är större motorer..

/Christoffer
Ett tips är att kolla upp vad försäkringspremien blir för 325 innan köp. Jag skulle gissa på att en helförsäkring landar på minst 15-20kkr/år för din del när det gäller 325.

ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
jag gav 10 000kr halvförsäkring/helåret... för min 325a.....

_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
jag har en 325a -93 o ger 11600 på mig helförsäkring / året.. och jag är under 24...

Föresten Har hört att toppen skall vara kass på 325or.. stämmer detta? Har inte märkt något på min iaf.. Har varit under och kollat..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.