AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.308

Parkeringsböter

M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Jaha så fick man p-bot igen. Andra gången på hyfsat kort tid. Förra gången stog jag för nära en korsning det slog väl på en meter så okey. Men nu i lördags hade jag lagt pengar på bilen lagt lappen fullt synlig.
Lördagkväll sitter där en p-bot med anledning av att jag inte skulle ha betalt! Hur förbannad blir man då? har p-lisorna så starkt nedsatt syn för att dom ska få in mer pengar eller? Man såg ju biljetten på flera meters avstånd! & nu när man klagat... "tyvärr du måste betala annars kommer du få påminnelser vi får tyvärr inte stryka böterna bara sådär, skicka in lappen så får du förhoppningsvis rättelse"... öh jaha.. tack som fan... har fotat me digitalkameran en fin fin bild på min framruta med en jättesynlig parkeringsbiljett samt tagit en kopia på biljetten så nån gång får jag väl tillbax dom sura småslantarna

Keep On Beeeming! =)
Visa användare
605
göran
525ixt-94
>tyvärr du måste betala annars kommer du få
>påminnelser

I h-vete heller,
man skall aldrig betala något man inte är skyldig.
Chansen att få rätt minskar om man gett ifrån sig
pengarna. Om din berättelse är korrekt är det både
bedrägeri och utpressning (hot om straffavgifter och betalningsanmärkning).

När jag bodde i STHLM var p-automaten där jag bodde
trasig i 2 veckor och p-bolaget hade varit där och
klistrat på "trasig"-tejp (så de visste bevisligen om
felet). En dag när man är på jobbet så var dom där och
lagade automaten samt lappade alla bilar på parkeringen
för obetald p-avgift.

När jag ringde upp och undrade "vad i h...." så nekade
de till automaten någonsin varit trasig.
Jag gav mig INTE så de lovade att kolla upp saken,
sen hörde jag inget. När jag ringde upp igen en vecka
senare så var boten struken.

Lärdom: var besvärlig som hin håle själv:
"Jag kommer aldrig att betala PUNKT!"
"Jag kommer att hålla beslutsfattare på p-bolag X
personligt ansvariga för ev betalningsanmärkningar
pga av detta"

/göran,
vintermannen/
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Länk finns lite all möjlig info...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bråka det lönar sig alltid om man full bevisföring så kommer dom ingenstans..eller köp en Pontiac fiero
med testarossakaross, då står det ferrari på lappen då gäller den inte boten.

MVH
Hasso
För att undvika eventuell betalningsanmärkning bör du betala in bötesbeloppet, dock ej till parkeringsbolaget utan till ett statligt konto som används vid konflikter av ditt slag. Kontakta din lokala konsumentombundsman så får du reda på hur du skall gå till väga.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag gjorde internet-betalning med fel på en decimal. Boten stod på 450 -> Kjell betalade 45.
Det gick igenom
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
M3wannabe!

Helt otroligt, menar du att du fick böter för att du betalade fast du inte skulle betala, missade dom din biljett? Är det olagligt att betala parkeringsavgift om man inte behöver/ska?

Helt klart ska du stå på dig, bra att du fotograferade biljetten i rutan. Sä här får det inte vara.......
fo
242
foo
328iC '96
powerkjell: för flera år sedan fanns det vissa datasystem som hade lite missar i logiken. Man kunde betala in en liten del och på så sätt lura systemet att inte skicka ut en påminnelse.

/foo
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Tack för alla svar!

Vill inte dra på mig någon helt onödig betalningsamärkning är ju inga jättesummor 350:-
Men ska stå på mig så pengarna kommer tillbax iaf..

Det är väl inte så att p-lisor får provision på antalet böteslappar eller så ? ;)

Powerkjell..
Haha nästan värt ett försök de där kanske kan betala 35:- & ändå få 350 tillbax sen =)

Wallace...
Var kanske lite luddig där? Man skulle betala & jag hade betalt men enligt boten hade jag struntat i betalningen, eller ja inte haft biljetten synlig. Men missade man den så är man en allvarlig fara för allmänheten jag menar me så dålig syn så....
Bilden jag ska bifoga ska nog få dom att inse att den biljetten missade man inte... allvarlig tabbe av den p-lisan..

Keep On Beeeming! =)
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
En gång lyckades jag få polisen att skriva av en böter. Ibland går det och det kan inte överklagas av p bolaget. Kommer inte ihåg detaljerna men har för mig att det är skillnad på privat mark och allmän.

fyrhjulsdrift är roligast!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Hasso...

ja ska genast klistra dit ett peugeot märke på min vinerbil... renault 19

smart som fan!

/jonas

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det där med att de anger fel märke tror jag inte håller. Parkerade själv fel med min Isuzu Piazza på gatan i Stockholms innerstad . Trotts att det inte finns ett enda Isuzu märke på bilen utan tre väl synliga Lotus emblem, så stod det Isuzu på boten. Har ingen annan förklaring till detta än att de kollade med bilreg. före utfärdandet.
Det kvittar vad det står i rutan för bilmärke så länge registreringsnumret är korrekt.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
i malmö får blodsugarna provision..
larshannell
Kolla bilmärke, datum, klockslag, gatuadress, reg.nr - om nåt är fel/saknas kan lappen överklagas. Likaså om rutan "Vägmarken kontrollerade" eller orsak inte finns kryssade. Men kan ha tur när lisa är för snabb

Två är mer än en
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kolla så att p-boten verkligen är skriven på din bil.....finns en del som när de fått en p-bot chansar och sätter den på någon annans bil och hoppas att den personen inte läser igenom så noga utan bara betalar in pengarna.....
....annars så har både polisen och parkeringsbolaget befogenhet att avskriva p-boten...så går det inte med den ena så försök med den andra, fast i ditt fall verkar du ju ha tillräckligt med bevis så det blir nog inga problem (mer än lite tel.samtal och brevskrivande)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Helt rätt. För några år sedan fick jag en p-bot på Östermalm i Stockholm som verkade lite mysko. Färg och bilmärke stämde, men vid närmare granskning visade sig regnumret vara fel.

Må den BMW-ägare som "gav" mig boten tvingas köra Audi i evighet.
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Den e tyvärr skriven på mig..
Kollat lite närme på boten nu.. klocka mig mellan 10.36-11.10, 10.36 hade jag ingen p-biljett den köpte jag 10.55 men när hon va tillbax satt den ju där! P-lisan måste ha slarvat med att kolla när hon gick 2:a svängen.

Keep On Beeeming! =)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
tja grabbar, fick en jag oxå häromdagen, man hade glömt bilmärkes rutan (AU,BW CL osv) samt "fordonets fabrikat" och "typ av skylt". Är det ide att bråka ?
Jag har lyckats få en parkeringbot hemskickad dom han aldrig sätta den på bilen.
Jag hade helt klart gjort fel och ställt mig på handikappad (ovetandes) stod där i max 1 minut. När jag sen kör därifrån ser jag två p-lisor som tittar på mig och skriver i sitt block. 5 dagar senare 300:- fattigare. Kul va!

Ola

X.
Polisen bötfällde mig för att jag stod på fel sida av vägen (datumparkering). Eftersom jag stod lite bredvid vägen och inte på asfalten så överklagade jag... Fick pengarna tillbaks med motiveringen att datumparkering mycket riktigt inte gäller i terrängen, men det stod också att det var olagligt att parkera i där. Jag överklagade igen och hävdade att om jag nu parkerat olagligt så vill jag givetvis betala. Fick inget svar... =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.